Premium

Consument heeft bar weinig vertrouwen in duurzame intenties Coca-Cola en Pepsi

Slechts een kwart vindt dat de frisdrankgiganten doen wat zij beloven op het gebied van milieuvriendelijkheid.

Zwerfvuil
123rf

De Nederlandse consument heeft geen hoge pet op van de duurzame intenties van grote frisdrankmerken. Slechts een kwart is van mening dat grote colamerken, (Coca-Cola en Pepsi) doen wat zij beloven op het gebied van milieuvriendelijkheid. Driekwart heeft daar dus geen vertrouwen in. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door MeMo2 in opdracht van Adformatie onder 394 respondenten.

In het onderzoek wordt gevraagd naar duurzaamheidsaspecten voor de merken Coca-Cola en Pepsi. Een derde van de ondervraagden (zowel bij Coca-Cola als bij Pepsi precies 33 procent) is van mening dat de merken een oplossing zoeken voor zwerfvuil (plastic flesjes en blikjes). Twee derde denkt daar anders over.

Bij recycling is wel een klein verschil waar te nemen. Coca-Cola wordt door 22 procent als voorloper gezien op het gebied van recycling van plastic en blik. Pepsi loopt daarop achter: 16 procent. Een overgrote meerderheid ziet de merken niet als voorloper op dit gebied.

Alternatief voor regular

Wél vinden meer Nederlanders dat Coca-Cola en Pepsi voldoende suikervrije producten aanbieden. Bij Pepsi is dat 58 procent, bij Coca-Cola zelfs 73 procent.

Coca-Cola

Coca-Cola, dat afgelopen zomer een brede duurzaamheidscampagne voerde onder de noemer ‘Don't buy Coca-Cola if you're not going to help us recycle’, wordt van alle frisdranken het meest met duurzaamheid verband gebracht.

Op de vraag ‘Welke frisdrankenmerken zie jij als duurzaam? Met duurzaam bedoelen we goed voor mens, dier en milieu’, noemt 41 procent Coca-Cola. Op afstand volgen Fanta (merk van Coca-Cola Company) met 20 procent, daarna Pepsi (21 procent), Sprite (idem Fanta) met 5 procent en Sourcy (1 procent).

 

Lees volgende week op Adformatie het oordeel van ons purpose-marketing-panel over de campagne ‘Don’t buy Coca-Cola if you're not going to help us recycle’. Purpose? Of purpose washing?

Onderzoeksopzet

Middels de THX -app is een onderzoek uitgezet onder Nederlanders van 18 jaar en ouder. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleiding voor Gemiddeld Nederland 18+. In dit onderzoek zijn N=394 compleet ingevulde vragenlijsten meegenomen.

Het veldwerk is uitgevoerd van 7 tot en met 11 februari 20020. De specifieke vragen over duurzaamheid en Pepsi en Coca-Cola zijn random voorgelegd.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie