Arjan Lubach stopt met Facebook, de sleepwet die ervoor zorgt dat jouw data bekeken mag worden door jouw buurmans verdachte gedrag, Facebook data die wordt gebruikt voor Trumps presidentiële campagne en natuurlijk de AVG. Online privacy, of het gebrek eraan, was de afgelopen maanden een veelbesproken onderwerp. Men claimt klaar te zijn met de toegankelijkheid van hun online profiel, aldus de media, maar is dat ook zo?
Eind 2017 waren wij bij Mediaxplain* benieuwd naar de houding ten opzichte van online privacy, iets waar wij in de mediawereld dagelijks over spreken, maar waar eigenlijk geen inzicht bestond in het sentiment van de rést van Nederland. Niet wetende, dat er een enorme rel, genaamd Arjan Lubach, op de loer lag en dat heel Nederland kort daarop in discussie zou raken over privacy. Dit gaf aanleiding om afgelopen mei, na tal van (nationale en internationale) privacy-schandalen, eens te kijken of het sentiment een verschuiving heeft gezien.
Tegen alle verwachting in, is de gepercipieerde actie die men onderneemt om hun privacy te beschermen niet gestegen. Deze kreeg in december 2017 een rapportcijfer van een 6,77 en werd in mei 2018 op een 6,75 ingeschat. Ook heeft de media-aandacht er niet voor gezorgd dat we massaal cookies verwijderen. Ondanks dat ‘cookies verwijderen’ de meest voorkomende maatregel is die wordt ondernomen (46%), is er sinds de verhoogde media-aandacht een afname van 4% waargenomen. Is er dan helemaal niets veranderd?
Wanneer er wordt gevraagd naar de maatregelen die worden ondernomen om de privacy te waarborgen, blijkt dat er op doelgroepniveau wel degelijk veranderingen hebben plaatsgevonden. En laat dat nou nét iets zijn waar wij geïnteresseerd in zijn...
Vooral vrouwen hebben hun gedrag aangepast
In december 2017 scoorden mannen op alle(!) maatregelen een hoger percentage dan vrouwen. Dit is in mei 2018 veranderd. Vrouwen zijn met social media een stuk voorzichtiger geworden. Zo is er maar liefst 10% toename in het verscherpen van de privacy-instellingen en geeft 5% meer aan helemaal geen gebruik meer te maken van social media om de privacy te beschermen. Ook het niet klikken op links in bijlages of mails is met ruim 14% toegenomen. Daarnaast geeft 31% (+6%) van de vrouwen (v.s. 26% mannen) aan de locatieservices uit te zetten om op deze manier de privacy te beschermen.
Jonge mensen beschermen hun privacy steeds meer
In mei 2018 geeft 28% van de jongere doelgroep (18-34 jaar) aan anoniem te surfen (+10%) en 35% (+6,5%) de locatie-services uit te zetten. Dit gedrag vertaalt zich echter niet door naar social media gebruik. Het lijkt alsof ze overal hun digitale identiteit proberen te beschermen, maar op het vlak van social media hier niet op in te willen leveren. Slechts 8% geeft aan niet actief te zijn via social media platformen, waar dit bij 50+ers op een percentage van 25% ligt.
Wat betekent dit voor mijn bedrijfsvoering omtrent online advertising?
De effecten na dit mediaspektakel zijn redelijk te overzien, als je naar het totaalplaatje kijkt. Maar de ontwikkelingen onder de jeugd en vrouwen geeft wel aan dat mensen hun privacy steeds serieuzer beginnen te nemen en beter opgeleid worden in de manier waarop. Dit betekent dat ook wij, media- en marketingmensen, slimmer en efficiënter moeten worden. Het wordt nog meer noodzaak om vertrouwen en relevantie onder te brengen in onze communicatie. Hoe? Pas je middelen en inzet aan op het gedrag dat de doelgroep laat zien en blijf te allen tijde op de hoogte van de ontwikkelingen die zij doormaken. Bel Mediaxplain* maar eens op voor meer informatie en inzichten!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!