Wil je de aandacht trekken van jouw klant tijdens de verschillende feestdagen? Dan is het goed om te weten hoe de consument zijn of haar aankopen doet. Om vervolgens te bepalen hoe jij hier het beste op in kunt spelen.
Panel Inzicht deed onderzoek en geeft inzicht zodat jij je marketingstrategie rondom relevante feestdagen kunt optimaliseren. Wij hebben de belangrijkste do’s en don’ts voor je op een rijtje gezet.
Don’t: houd rekening met last minute shoppers
Niet alleen de pepernoten liggen steeds eerder in de supermarkt, ook het adverteren met Sinterklaas-aanbiedingen begint steeds vroeger. Maar uit onderzoek blijkt dat een aanzienlijk deel van de inkopen ook last minute worden gedaan. Onderscheid jezelf van de rest en bewaar je aanbiedingen voor het laatste moment, dit is namelijk ook een moment waarop mensen echt geld gaan uitgeven. Natuurlijk wil je ook al eerder in de customer journey zichtbaar zijn met jouw producten (zodat de kinderen hun verlanglijstjes kunnen maken) maar houd dus ook rekening met de last minute-shoppers.
Do: focus op kerst én Sinterklaas
Kerst is iets populairder dan Sinterklaas: 57% verwacht speciale aankopen te doen, bij Sinterklaas is dit 54%. Beide feestdagen zijn dus een belangrijk moment om aanwezig te zijn.
Do: zorg voor relevante aanbiedingen
Verzorgingsproducten worden het meest gekocht als kerstcadeau. Parfum is het meest populaire cadeau, met name voor vrouwen. Opvallend ook: aan kerst geeft men meer geld uit dan aan Sinterklaas. Met kerst geeft de helft meer dan honderd euro uit, ideaal voor het luxe segment.
Do: vergroot je aanwezigheid in de oriëntatiefase
Bij het voorbereiden van de Sint- en kerstinkopen wordt er met name gebruik gemaakt van (online) reclamefolders, websites en de winkelvloer in de oriëntatiefase. Zorg dat je deze kanalen optimaal inzet in je marketingstrategie en de aandacht trekt van jouw potentiële klant met inspirerende beelden van jouw collectie. Bovendien geeft 31% aan dat ze tijdens kerst producten aanschaffen die ze normaal gesproken niet zouden kopen. Dit is dus een goed moment om een nieuwe doelgroep aan te spreken.
Don’t: focus op één kanaal
Spreid je kansen en focus niet op één kanaal. Zorg dat je op meerdere plekken zichtbaar bent. Laat jouw aanbiedingen voor de feestdagen duidelijk zien op de homepage van jouw website en zorg voor een speciale landingspagina. Natuurlijk is het goed om via social media te laten weten welke aanbiedingen er zijn voor jouw volgers. Wil je extra bereik genereren, ook onder niet-klanten, voor jouw boodschap? Overweeg dan de inzet via Xtra Social. Wil je snel live? Plaats dan je eigen advertentie met Direct.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!