Het aanbieden van gepersonaliseerde marketing is moeilijker dan het vroeger was. Consumenten zijn zich meer bewust van de manier waarop hun persoonsgegevens worden gebruikt. Regelgeving zoals AVG verbiedt ongevraagde marketing. Cookies van derden hebben slechts een beperkte toepassing. Doelgerichte en gepersonaliseerde marketing wordt steeds moeilijker door bezorgdheid over de privacy van gegevens.
Ook de mediabestedingen nemen toe, vooral omdat onze marketingactiviteiten steeds doelgerichter moeten zijn. Gebruik van e-mail lijsten is maar beperkt effectief, met openingspercentages van op zijn best 10-15%. Maar er wordt nog steeds van ons verwacht dat wij nieuwe klanten aantrekken en huidige klanten behouden. Het gaat om meer doen met minder.
Hoe moeten wij hier als marketingprofessionals op reageren? Het antwoord is eenvoudig. U gebruikt een kanaal dat u al tot uw beschikking hebt. Een kanaal dat zeer gericht is, een breed publiek bereikt en buitengewoon kosteneffectief is. Een kanaal dat u waarschijnlijk niet eens als een marketingkanaal beschouwt, of in ieder geval niet voor dat doel hebt geoptimaliseerd: zakelijke e-mail.
In feite is geen enkel ander communicatiemiddel, behalve misschien de telefoon, zo universeel als e-mail. Vrijwel iedereen in de zakenwereld gebruikt het immers. Iedereen stuurt e-mails. Iedereen leest e-mails. U bent er bijna zeker van dat u via e-mail met organisaties kunt communiceren.
De meest nauwkeurige dagelijkse gemiddelden voor kantoorpersoneel zijn ongeveer 121 ontvangen e-mails en 40 verzonden e-mails. Dit betekent dat de meesten van ons elke zes of zeven minuten een e-mail krijgen tijdens het werk. Voor veel mensen is het aantal zelfs nog hoger. Vermenigvuldig dit met het aantal werknemers in een bedrijf en u ziet hoe groot de hoeveelheid e-mails is die rondvliegt.
Kijk ook even naar de openingspercentages. Die liggen tussen 90-100%, vergelijk dat maar eens met e-mailmarketing. Wanneer mensen zakelijke e-mails met elkaar uitwisselen, worden deze vaak geopend en zeer waarschijnlijk ook gelezen.
Nu het aantal e-mails zo groeit en de gegevens erop wijzen dat dit de komende jaren zo zal blijven, is zakelijke e-mail dus hard op weg een belangrijke plaats in te nemen in de communicatie met klanten.
Nu vraagt u zich misschien af waarom specifiek klantencommunicatie. De meeste zakelijke e-mails die een werknemer verstuurt, hebben praktische waarde voor de beoogde ontvanger. Zij zullen, voor het grootste deel, belangrijke bedrijfsinformatie bevatten. De ontvanger zal de afzender vaak kennen en vertrouwen. Zij hebben al een zakenrelatie of zijn bezig er een te ontwikkelen. Vertrouwen is moeilijk te winnen via e-mail, ook gezien spam en phishing. Dus, als u personen met wie u via e-mail communiceert vertrouwt, zult u ontvankelijker zijn voor wat zij te zeggen hebben.
Nu het economische klimaat zo onzeker lijkt en budgetten meer moeten opbrengen dan ooit, waarom zou u dan niet die 40 kansen per persoon per dag benutten die u nu al gratis hebt? U wilt een van uw meest waardevolle mediakanalen niet missen.
Met Exclaimer behoudt u de volledige controle over e-mailhandtekeningen. Zo worden ze een kans om klantenrelaties op te bouwen, merkintegriteit te behouden, een blijvende indruk te maken en een afsluiting om te zetten in een waardevol nieuw begin.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!