Succesvolle innovatie vergt een iteratief, open proces dat vanuit de klantnoden of markt vertrekt in plaats van het klassieke lineair, intern gerichte proces, dat de eigen bedrijfskennis en/of technologie als uitgangspunt neemt. Het gaat om het identificeren en grijpen van opportuniteiten en niet om het genereren van ideeën.
Voer niet alles intern uit
Binnen de hedendaagse context en gegeven de toekomstpatronen, moeten leiders zich realiseren dat de grenzen van de organisatie vervagen ook én vooral wanneer het om innovatie gaat. Ongeacht de sector of grootte van een organisatie is het aan te raden niet alles intern te willen uitvoeren. De keuze omtrent wat zelf uit te voeren, wat samen met partners en wat in de markt in te kopen is een belangrijke managementtaak. Hier zijn managementinstrumenten voor, die men zich eigen moet maken, om tot onderbouwde beslissingen te komen.
Prof. Koen stelt bovendien dat innovatie binnen het nieuwe paradigma niet meer gaat om de duurzame concurrentiekracht van een organisatie, maar om deze van een ecosysteem. Ecosysteemdenken vergt andere managementstijlen en -modellen die verdergaan dan deze waarmee managers traditioneel vergroeit zijn. Wanneer innovatie aan de orde is, kunnen managers niets aan het toeval overlaten ook al is dat verleidelijk gegeven de mooie verhalen rond creatieve genieën.
Meer weten? Download het hoofdstuk ‘Inzicht in innovatiemanagement’ van Carla Koen uit het managementboek Perspectieven op management.
Verbeter uw innovatief vermogen
Prof. dr. Carla Koen is hoogleraar Technologie, Strategie en Entrepreneurship aan TIAS School for Business and Society en is kerndocent van de Masterclass Innovatie. Tijdens de Masterclass Innovatie doorbreekt u barrières die succesvolle innovatie in uw organisatie belemmeren. U leert werken met praktische tools en de laatste academische inzichten op het gebied van innovatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!