Of relatiemagazines in Nederland effect hebben, is niet helder, omdat er hier nog nauwelijks onderzoek naar is gedaan. De studie door het Cendris Research Center is dan ook de eerste en omvangrijkste in Nederland naar de effectiviteit van relatiemagazines die de resultaten beschikbaar stelt aan een breed publiek.
Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 11.500 lezers en niet-lezers van negen relatiemagazines uit drie verschillende sectoren (automotive, financials en retail). Door per sector te vergelijken, is het duidelijk of een relatiemagazine binnen die branche daadwerkelijk effectief is.
Cendris deed onderzoek naar klantrelatie, imago en gebruik. De lezers van het betreffende magazine vinden het bedrijf achter het tijdschrift aanmerkelijk aantrekkelijker dan de niet-lezers. Lezers zijn tevredener, hebben meer vertrouwen, ervaren een sterkere emotionele band, zijn meer bereid de relatie voort te zetten, staan minder open voor alternatieve aanbieders, zijn minder gevoelig voor prijs en zijn meer bereid het bedrijf bij anderen aan te bevelen. Kortom: lezers zijn meer vertrouwd met en hebben meer gemeen met de verspreider dan niet-lezers.
Ook zijn de lezers van relatiemagazines een stuk positiever over het imago van de betreffende bedrijven dan niet-lezers.
Het hele onderzoek staat in het aprilnummer van het Tijdschrift voor Marketing dat woensdag verschijnt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!