Om inzicht te krijgen in hun klanten en marketinginspanningen, moeten merken hun toekomstige campagnes optimaliseren met meetinstrumenten op een manier waarbij privacy wordt gewaarborgd.
Digitaal reclame maken is essentiëler dan ooit nu bedrijven steeds concurrerender worden in hun pogingen de aandacht van hun publiek te winnen en contact te maken met klanten. Naarmate de winkelgewoonten veranderen - mensen besteden steeds meer tijd en geld online - verandert ook het ecosysteem van reclame. En dat heeft gevolgen voor de bestaande meetstrategieën van FMCG-merken.
Investeren in geavanceerde meettechnologieën, ondersteund door machine learning, kan helpen om prestaties en groei te optimaliseren.
De digitale customer journey optimaliseren
Het is van cruciaal belang dat merken gebruik maken van tools hun reclamestrategieën te vormen, verbeteren en evolueren. De sleutel tot dit alles is meten: één studie schatte dat de efficiëntie van de uitgaven met 40% verbeterde wanneer marketinginspanningen goed werden gemeten.
Bij een goede meting gaat het nog steeds om inzicht in de doelstelling van een merk. En om het traject van de consument optimaal te kunnen meten, moeten we de afzonderlijke campagnes afzetten tegen de specifieke doelstellingen. In plaats van de campagnes totaal te analyseren, kunnen adverteerders bijvoorbeeld de merkbekendheidscampagne op Facebook volgen en analyseren, en apart daarvan de conversiecampagne.
Hoe je privacy bewuste strategieën opbouwt
Meer dan ooit moet die meting privacy bewust zijn, aangezien de consument zich steeds meer bewust wordt van zijn gegevens en hoe die worden gebruikt. Merken kunnen strategieën implementeren die gebruik maken van first-party gegevens en geaggregeerde gegevens - zoals het toevoegen van marketingmixmodellen - om aan deze eis te helpen voldoen. Bovendien kunnen ze op de hoogte blijven van veranderingen die hun bedrijf kunnen beïnvloeden, zoals updates van mobiele besturingssystemen.
Er zullen nieuwe oplossingen blijven komen om de gevolgen van de veranderingen in het ecosysteem te verzachten. Merken zullen dus hun bedrijfsprocessen moeten aanpassen. Door bij de optimalisering van hun meetinstrumenten rekening te houden met privacy, kunnen marketeers een strategie uitwerken die kan meegroeien met het ecosysteem van reclame en tegelijk consistent goede besluitvorming mogelijk maakt.
Meten via Discovery Commerce
Het Discovery Commerce-systeem, dat een gepersonaliseerde winkelervaring op de Facebook-platforms mogelijk maakt, maakt gebruik van machine learning. Dit helpt om de marketingefficiëntie en -effectiviteit van merken te optimaliseren en tegelijkertijd de privacy van consumenten te respecteren. Dankzij de mogelijkheid om gegevens snel te interpreteren en resultaten te voorspellen, kan machine learning marketeers een complexe situatie veel overzichtelijker te maken en te begrijpen waar advertenties de meeste impact hebben. Het is een meetinstrument waarmee adverteerders inzicht krijgen in het hele kooptraject van de consument, in plaats van een traject dat is gebaseerd op de laatste stap.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!