Merken kunnen conversietools inzetten om hun gewenste bedrijfsresultaten te bereiken.
We zien een fundamentele verschuiving in de manier waarop mensen winkelen: van "gaan winkelen" naar "altijd winkelen"; van winkelen als iets routinematigs, functioneels en efficiënts, naar een ervaring die geïntegreerd is in ons dagelijkse digitale leven. Als je dit goed aanpakt, is het spontaan, gepersonaliseerd en relevant voor de behoeften en interesses van de consument.
Vaak begint de aankoopreis met Discovery Commerce; een winkelervaring op Facebook-platformen die het verassende gevoel en het plezier nabootst van het vinden van producten in de winkel, maar dan online. Het helpt om een fundamentele verschuiving teweeg te brengen in de manier waarop mensen winkelen en dat vereist een fundamentele verschuiving in de manier waarop marketeers verkopen converteren en stimuleren.
De moderne customer journey
Naadloze winkelervaringen kunnen het verschil betekenen tussen gefrustreerd raken en dolgelukkig zijn. Voor de consument gaat het om het wegnemen van de obstakels in de customer journey die het moeilijker maken om te winkelen of om een aankoop te doen. Voor bedrijven gaat het om het verminderen van frictie en irritatie bij de consument op elk contactmoment dat kan leiden tot afhaken tijdens het aankooptraject. Essentieel is om een prettige winkelervaring te bieden.
Om de moderne customer journey effectief te marketen, is het niet langer voldoende om een lineaire aanpak te gebruiken, waarbij afzonderlijke campagnes worden geoptimaliseerd voor een specifieke doelstelling in de marketing funnel. In plaats daarvan berust naadloos winkelen op het optimaliseren van de customer journey, waar een online consument ook converteert. Geen customer journey is hetzelfde. Door campagnes met elkaar te verbinden, kunnen FMCG-merken plannen maken om meerdere doelstellingen tegelijkertijd uit te voeren. Dit helpt de online consument om van ontdekking naar overweging te gaan en vervolgens een aankoop te gaan doen.
Discovery Commerce en conversie
Discovery Commerce is realtime geoptimaliseerd door middel van machine learning en helpt frictie weg te nemen. Dit betekent dat merken mensen kunnen bereiken, waar ze zich ook bevinden in hun unieke digitale consumententraject. Conversietools van Facebook helpen frictie weg te nemen en maken het koopproces eenvoudig, vaak zonder de app te verlaten. Elke conversietool kan worden geïntegreerd in het Discovery Commerce-systeem: het verbinden van herkennings-, overweging- en conversiecampagnes om een betere totaalervaring te leveren.
Casestudy: 7Up
Er werden bij het frisdrankmerk in Egypte 500.000 waardebonnen ingewisseld binnen 3 dagen toen het kortingsbonnen bezorgde via Messenger. De lancering van de "7Up with Food"-campagne viel samen met de ramadan, wanneer mensen samenkomen om tijd door te brengen met familie en vrienden.
7Up creëerde aantrekkelijke video-advertenties op Facebook en Instagram, met beelden van eten ondersteund door leuke jingles en een Egyptische beroemdheid. De video-advertenties bevatten details over hoe je een 75% korting kon krijgen op een bezorging van een van de toonaangevende digitale voedselbezorgplatforms in de regio, wanneer 7Up bij de maaltijd was inbegrepen.
De kortingscode werd via Messenger verstuurd naar personen die de instructies in de video-advertenties volgden. Klanten konden ook toegang krijgen tot de bot voor Messenger door de barcode op een 7Up-fles te scannen. De kortingscodes konden worden ingewisseld op de voedselbezorgingswebsite.
De campagne van 7Up in Egypte bleek nog populairder dan het bedrijf had gehoopt. Alle coupons waren binnen drie dagen ingewisseld. In twee weken tijd behaalde de campagne de volgende resultaten:
- 500,000 kortingsbonnen ingewisseld
- toename van 20 punten in advertentieherinnering
- toename van 5,4 punten in herkenning van campagne
- toename van 2,8 punten in merkvoorkeur
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!