Het Van Gogh Museum is een wereldwijd begrip en een van Nederlands’ belangrijkste musea. In het digitale tijdperk is het belangrijker dan ooit dat dit instituut zowel on- als offline de wereld van Van Gogh tot leven laat komen. Voor iedereen. De website van het museum, die jaarlijks 8,5 miljoen bezoekers ontvangt, was dan ook toe aan vernieuwing en Dept kreeg de kans hier een kunstwerk van te maken. Het eindresultaat: een website waarmee Van Gogh écht van en voor iedereen is.
Van nieuwe identiteit naar nieuwe website
Toen Studio Dumbar (part of Dept) in 2018 een nieuwe identiteit voor het Van Gogh Museum ontwikkelde, was dit de eerste stap in hun digitale vernieuwing. In deze fase lag de focus sterk op de combinatie van kleuren en het werk van Van Gogh. Later ontwikkelde Dept ook nog de Ontrafel Van Gogh-app, waarmee de gebruiker meer te weten komt over hoe Van Gogh te werk ging. Een ware ontdekkingsreis via een smartphone, tablet of desktop.
Van Gogh voor iedereen
In navolging hiervan ontstond de wens dat de website van het museum beter aansluit bij diens vernieuwde identiteit. Dept ging aan de slag om een nieuw concept en design hiervoor te ontwikkelen en technisch-strategisch internetbureau Q42 werd verantwoordelijk voor het development. Het doel was helder: een website creëren die nóg beter tegemoetkomt aan de behoeften en wensen van de online bezoekers en een grote stap voorwaarts zetten in de digitale toekomst van het museum. Met hierbij extra aandacht voor de toegankelijkheid, bijvoorbeeld voor blinden en slechtzienden, en het ontwerpen van manieren om de verhalen van Van Gogh nog beter te vertellen.
Naar de tekentafel
Denk je aan Van Gogh, dan denk je aan kleur. Dit was dan ook het uitgangspunt van het redesign van Dept. Het werkproces begon met veel onderzoek, maar we hadden door de eerdere ervaringen met het museum al snel de juiste richting te pakken. We wilden de website een krachtige en tegelijkertijd bescheiden uitstraling geven. Daarnaast wilden we ook veel toevoegen op gebied van toegankelijkheid voor bezoekers met een beperking, zonder hiervoor concessies te hoeven doen op de stijl. Met deze opzet zijn we het ontwerp en ontwikkeltraject met Q42 gestart, wat uiteindelijk een half jaar heeft geduurd.
De techniek achter de penseelstreken
We hebben de pagina’s zo minimalistisch mogelijk gehouden door louter met kleuren, typografie, lijnen en iconen te werken. Hierdoor krijgt het werk op elke pagina de maximale aandacht. De volgende bijzondere features van de vernieuwde website onderscheiden deze van andere websites:
- Dynamisch kleurgebruik. Elke pagina op de website heeft een andere kleur en dit is aangepast aan het werk wat op die betreffende pagina staat. Dit gegeven is uniek voor een museumwebsite en sluit goed aan bij de experience die het Van Gogh Museum de bezoeker wil laten beleven.
- Collectie in HD-kwaliteit. De volledige museumcollectie staat in zeer hoge kwaliteit online: van de schilderijen, tot de tekeningen en prenten. Door deze content te ontsluiten met Micrio kan de bezoeker alles bekijken en zelfs tot op de penseelstreken inzoomen. Micrio is een speciale tool voor interactieve storytelling, die ontwikkeld is door Q42.
- Verbeterd contentformat. Het vertellen van verhalen heeft een flinke vernieuwing doorgemaakt. Enerzijds kan er op de website de diepte ingegaan worden en worden elementen van het leven van Van Gogh in beeld gebracht, anderzijds is er ook short & snappy content beschikbaar, wat een brug slaat tussen Stories op Facebook en Instagram. Hierbij is er extra ruimte voor afbeeldingen, animaties en quotes.
Uitdagingen en oplossingen
Toegankelijkheid volgens de WCAG 2.1 AA-standaard is uitdagend bij een grafisch uitgesproken website zoals die van het Van Gogh Museum. Q42 heeft op dit vlak uitgeblonken in innovatieve technische oplossingen voor de complexere functies zoals de kalender en het gebruik van elasticsearch. Daarnaast is er gebruikgemaakt van subtiele paginatransities zonder dat de website een single page web-applicatie is, wat eveneens uitzonderlijk is.
Het eindresultaat
De vernieuwde website van het Van Gogh Museum is er een om trots op te zijn: eigenzinnig, kleurrijk, toegankelijk en minimalistisch. Het past goed bij het huidige tijdsbeeld en de positie die het museum inneemt in het (inter)nationale museumlandschap. Het mooie eindresultaat komt voort uit de goede samenwerking tussen de betrokken partijen.
Martijn Pronk, Hoofd Digitale Communicatie bij het Van Gogh Museum: ‘De teams van Q42, Dept en het Van Gogh Museum hebben fantastisch werk geleverd. Ze hebben een website gebouwd die helemaal van nu is en die de kern zal zijn van een digitale Vincent van Gogh-wereld. Hiermee bouwen we verder aan het succes van de afgelopen jaren.’
De release van de vernieuwde website is (gelukkig) nog niet het eindstation. Er ligt nu nog veel op de planken wat bedacht, maar nog niet gebouwd is. We kijken er bij Dept naar uit om hiermee verder te gaan en de komende jaren nog meer te gaan doen voor het Van Gogh Museum op digitaal vlak. Met het bedenken van de nieuwe identiteit, de Ontrafel Van Gogh-app en nu ook website, hebben we de smaak én kleur in ieder geval te pakken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!