Overslaan en naar de inhoud gaan

Jelani Isaacs (PlusPlusOne): 'Onze studenten komen terecht in een zee van witheid'

Het talentprogramma lijkt aan te slaan, maar oprichter Isaacs heeft ook een boodschap aan bureaus die 'onvoldoende aangesloten' zijn.
plusplusone
De eerste klas van PlusPlusOne
plusplusone
De eerste klas van PlusPlusOne

Het programma, een initiatief van ADCN en educatiepartner Prospect Eleven, is bedoeld voor ‘ondervertegenwoordigde en kansarme’ mensen van twintig tot 28 jaar die een carrière in de reclamewereld ambiëren. Aan het programma zijn zo’n dertig bureaus en tien merken verbonden, zoals Hammerfest, Herc, Bol.com en Unilever. Studenten die het programma van PlusPlusOne met succes afronden komen in aanmerking voor een traineeship bij een van deze bedrijven, waarvan ook de docenten afkomstig zijn.

De afgelopen jaren hebben zo’n honderd studenten colleges en workshops van PlusPlusOne gevolgd, waarvan er inmiddels 35 daadwerkelijk bij een bureau of merk werkzaam zijn, bijvoorbeeld als creatief, strateeg of marketeer. Dat is een mooi resultaat, maar Isaacs (48) wil niet te vroeg juichen. ‘Laten we zeggen dat er zo’n 10.000 mensen in de Nederlandse reclameindustrie werken, waarvan zeker 90 procent wit is. Dan zijn 35 mensen van kleur natuurlijk peanuts. Ook vrijwel alle recruiters in onze industrie zijn wit en komen uit hetzelfde milieu. Het verhaal is bekend: recruiters en werkgevers nemen graag personen aan die op henzelf lijken – en dat is in de reclameindustrie bepaald niet anders.’

Slap gelul

On a positive note: langzaamaan is er een verschuiving zichtbaar. In de jaren vóór PlusPlusOne en Black Lives Matter waren er nauwelijks mensen van kleur in Nederlandse tv-commercials te zien, tegenwoordig is het beeld een stuk diverser. Bovendien staat het onderwerp ‘diversiteit’ bij veel bedrijven en bureaus op de agenda of spreken zij zich er in ieder geval over uit. Isaacs: ‘Diversiteit is één, inclusiviteit is twee. Dat er nu wordt gepraat over diversiteit is goed en dat je het terugziet op televisie ook, maar let’s face it: de bureauwereld is nog altijd veel te wit en wordt gedomineerd door witte, oude mannen.

Het is mooi dat we met PlusPlusOne ruimte maken voor mensen van kleur in de Nederlandse reclamewereld, maar zij komen nog altijd terecht in een zee van witheid.’ Overigens staat het onderwerp lang niet bij álle Nederlandse bureaus op de radar, zegt Isaacs. ‘Sommige bureaubazen vinden het slap gelul, die zeggen: je moet gewoon goed werk maken, dan ben je overal welkom. Maar waar ze aan voorbijgaan is dat degene die dat bepaalt, zijzelf zijn. En zij nemen het liefst zichzelf aan. Zolang de oude mannen blijven zitten, verandert er niets. En wij willen daar met PlusPlusOne verandering in brengen.'

Nee, haast Jelani zich te zeggen, oude reclamemannen moeten helemaal niet weg. Tenminste, zolang ze bereid zijn buiten de spotlights te blijven. ‘Ik denk wel dat de mannelijke bureaubaas van vijftigplus een stap opzij mag zetten, bijvoorbeeld in een adviesfunctie. Het moet niet meer om hem als uithangbord draaien. Ik ben zelf opgegroeid met de reclamekoningen van de jaren ’90, velen van hen zijn nu bureaudirecteur. Ze hebben mij -net als vele anderen- enthousiast gemaakt voor dit mooie vak, maar ze zijn ook gelimiteerd aan hun eigen visie en denkwijze. Wat weten ze van mijn cultuur als zwarte man? Wat weten ze van opgroeien in een achtergestelde omgeving? Wat weten ze van zichzelf jarenlang niet terugzien op televisie? Niets, en ze kúnnen het ook niet weten.

Nogmaals: het is goed dat het gesprek over diversiteit en inclusie op gang is gekomen, maar verandering begint bij de top, bij de mensen die andere mensen aannemen. Ik ben supertrots op de studenten van PlusPlusOne die nu in de bureauwereld werkzaam zijn, maar dat zijn nog jonge mensen met weinig beslissingsbevoegdheid. Als zij over vijf á tien jaar bij datzelfde bureau werkzaam zijn als creative director of managing director, kunnen ze écht onderdeel zijn van de verandering.’

Wel bewustzijn, geen verandering

Als het gaat om ‘verandering’ spreekt Isaacs van een ‘natuurlijk proces’, dat veelal langzaam op gang komt. ‘Het is van alle tijden. Nederlandse vrouwen hebben sinds 1941 stemrecht, dat werd destijds bepaald niet met gejuich door mannen ontvangen. En nu, ruim tachtig jaar later, hebben we nog altijd geen vrouw als minister-president gezien. Dilan Yeşilgöz is straks wellicht de eerste, en daar zijn veel mensen, waaronder ikzelf, blij mee, maar eigenlijk is het van de zotte dat het zolang heeft geduurd. Dit zien we ook in de reclamewereld; veel mensen zijn voorstander van een diverse industrie, er is bewustzijn, maar wat is er nu werkelijk veranderd? Daar is tijd voor nodig.’

Welke bedrijven en bureaus kunnen of móeten beter? Isaacs neemt ABN Amro als voorbeeld. ‘De ‘Groeien met je eigen rekening’-campagne van deze bank vind ik lachwekkend. Ja, je ziet jonge mensen van kleur in de campagne, maar die worden als een soort money hungry hiphop-generatie opgevoerd. Is deze stereotypering volgens de makers echt de realiteit? Zo moet het dus niet. Ik denk dat het goed is dat ABN Amro voor een nieuw bureau (Ace, red.) heeft gekozen.’ N=5, het bureau dat de campagne ontwikkelde, is onvoldoende aangesloten bij ‘de nieuwe wereld’, evenals The Family, Hotel L’Amour en DDB Amsterdam, stelt Isaacs. ‘Ik zeg niet dat de intentie van deze bureaus verkeerd is, maar ik weet wel dat geen van hen interesse heeft getoond in PlusPlusOne. Laat dit een uitnodiging zijn om dat alsnog te doen.’

Jelani Isaacs
Jelani Isaacs Fotografie: Coco Olakunle
Cuba Rebelde
Cuba Rebelde

Cuba Rebelde (26): ‘Ik ben op de goede weg’

Voor student van het eerste uur Cuba Rebelde (26) is PlusPlusOne een ‘life changing experience’. 'Jelani Isaacs daagde me uit om de productiekant op te gaan ik zag zelf ook dat dingen regelen mij goed afgaat. Hij zorgde ervoor dat ik op de set bij de serie Atlanta als driver kon beginnen. Al snel promoveerde ik tot camerarunner en niet veel later werd ik productieassistent. Hoe sick is dat? De afgelopen jaren heb ik diverse productieklussen mogen doen, onder meer bij New Amsterdam Film Company (het bureau van Isaacs, red.) en MediaMonks. Mijn uiteindelijke doel is om opnameleider te worden, en volgens mij ben ik op de goede weg.’

'Ik heb geleerd dat mensen zoals ik, en dan heb ik het niet over mijn huidskleur, maar mijn ADHD, ook in de reclameindustrie kunnen werken. Er is een klik, qua prikkels, mensen, creativiteit. Ik kan het aan. Bij PlusPlusOne zijn er mensen die mij aandacht geven, het in me zien en me dit ook laten weten. Dat heb ik thuis nooit mogen ervaren. Nu had ik drie mentoren, stabiele mensen, die zeiden: jij kan dit! Mijn zelfvertrouwen is enorm gegroeid in de afgelopen drie jaar.'

'Het blijkt dat veel studenten van PlusPlusOne vooraf geen idee hebben van wat werken in de creatieve industrie inhoudt. Het kan natuurlijk zo zijn dat ze aan het eind van het programma besluiten er niets mee te doen, maar dan weten ze in ieder geval dat deze wereld bestáát. PlusPlusOne is voor mij echt een safe space. Als ik naar de klassen kijk, zie ik mezelf; allemaal mensen van kleur, mensen met wie ik mezelf kan vereenzelvigen. Ik zie iets anders dan wanneer ik een filmset of een bureau binnenloop - dat zijn nog steeds heel witte werelden. Daarom is het zo belangrijk dat de reclameindustrie inclusiever en een veilige plek voor iedereen wordt. Ik zie voor mezelf hierin ook een taak weggelegd, door mezelf uit te spreken. Ik wil de industrie veiliger maken voor mensen van kleur die na mij komen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in