Waar blijven die rapsongs van McDonald's nou?
'McDonald's betaalt rappers om Big Mac te bezingen' schreven we in april op Marketing-online. Nooit meer wat van gehoord. Ach ik zit niet zo in die rapscene, heb je misschien gedacht. Of: ik behoor niet tot de doelgroep. Maar nee daar ligt het niet aan. Die songs zijn er gewoon nog niet.
Het idee paste in McDonalds' strategie om de jongerenmarkt meer aan te spreken, via hip-hop. Maven Strategies, dat er eerder al in slaagde Seagram's gin met succes in vijf rap songs te integreren, werd ingehuurd om dit plan uit te werken.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDat ging dan als volgt: rapper Petey Pablo rapt in zijn song 'Freek-a-leek" letterlijk de tekst: 'Now I got to give a shout out to Seagram's Gin/Cause I'm drinkin' it and they payin' me for it.'
Zoiets leek McDonald's ook wel wat. Adidas, Courvoisier, Guccie, Cadillac, Prada, Cartier, Bentley, Porsche, Gulfstream, Dom Perignon, Dolce & Gabanna - ze gingen de hamburgergigant allen voor.
Maven heeft al met verschillende rappers en platenlabels gepraat, en McDonald's zelfs al enkele tracks voorgelegd. Het is de bedoeling dat de woorden 'Big Mac' vallen, niet perse McDonald's zelf. Maar een woordvoerder van de fast food keten laat weten dat 'de juiste match nog niet gevonden is'.
Wat waarschijnlijk niet helpt is dat er op executive niveau de laatste tijd nogal wat verschuivingen zijn geweest bij McD. Zo vertrekt chief global marketing officer Larry Light, die de hele marketingstrategie omgooide, de 'I'm lovin' it' campagne introduceerde en een begin maakte met het benaderen van jongeren via de urban cultuur.
De hele mediahype rond obesitas zal de plannen om de Big Mac te promoten ook niet echt versneld hebben. Toen het idee om rappers te betalen naar buiten kwam stortte de actiegroep Campaign for a Commercial-Free Childhood zich met zijn volle gewicht op het aan de kaak stellen van de 'nieuwe en leugenachtige manier om kinderen te benaderen' - de luisteraartjes weten immers niet dat de rappers betaald worden om merknamen te noemen.
Iets anders wat nog steeds in de pijplijn zit is het idee om de uniforms die McD-medewerkers dragen op te hippen tot 'streetwear'. Het jonge personeel zou op die manier een levend billboard worden. De opvolgster van Light, Mary Dillon, denkt erover om beide plannen nu tegelijk het levenslicht te laten zien. Het uitstel moet zéker niet opgevat worden als terugkrabbelen uit de entertainmentwereld, laat zij weten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid