Overslaan en naar de inhoud gaan

Vodafone's BlackBerry Storm (I): 'BlackBerry is technisch beter dan de iPhone'

Afgelopen week was ik een dag in Londen om te spreken met David Wheldon, de global brand director van Vodafone. Gespreksonderwerp: de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen week was ik een dag in Londen om te spreken met David Wheldon, de global brand director van . Gespreksonderwerp: de BlackBerry Storm. Speciaal voor Vodafone-klanten (en Verizon) ontwikkeld en als alles goed gaat voor de feestdagen te koop op de Nederlandse markt.

related partner content for mobile comes here

Waarom een voor de consument? Wat is er zo speciaal aan? Hoe zal de campagne eruit gaan zien? En hoe belangrijk is merkwaarde voor Vodafone?

Een verhaal in drie delen:
1. Waarom de BlackBerry Storm?
'BlackBerry is technisch beter dan de iPhone'
2. Vodafone en het merk
'Met je merk onderscheid je je het beste'
3. Geen sexy campagne

Tim Burgess, technische man bij Vodafone en op het moment druk bezig met de laatste loodjes voor de de BlackBerry Storm, laat in een korte demonstratie zien wat de BlackBerry Storm kan doen. Best indrukwekkend, maar bij het showen van de landscape en portret mode kan ik het afgezaagde niet onderdrukken en merk op:

'Het lijkt zo best op de iPhone'. Niet alleen vanwege de landscape en de portret mode, de touchscreen maar ook vanwege de goede kwaliteit van het beeld en de diverse mogelijkheden.

Chief marketing officer Frank Rövekamp vertelde in maart aan Tijdschrift voor Marketing dat Vodafone serieus heeft gekeken of het mogelijk was de iPhone in het Vodafone-aanbod te halen.

'Beperkingen'
Maar, gaf hij in het interview aan: 'Het is een geweldig stuk innovatie, maar nog niet uitontwikkeld. Je krijgt als klant niet de ervaring die je verwacht te krijgen. (...) Er zitten geweldige beperkingen op. Er zijn veel zaken die onze netwerken aankunnen en de iPhone nog niet.' (2G iPhone, KF.)

, global brand director van Vodafone praat liever niet over de iPhone. Hij houdt het bij: 'Deze BlackBerry Storm is een beter technisch apparaat.'

Waarom juist een BlackBerry?
Wheldon: 'BlackBerry loopt voorop als het gaat om het "on the move" checken van e-mail. Zeker in zakelijk gebruik. Maar relatief weinig consumenten maken er gebruik van.'

Vodafone denkt dat dit op korte termijn zal veranderen. Ook consumenten zullen steeds vaker hun e-mail on the move willen checken, maar nog belangrijker is volgens Wheldon de invloed van social networks. Consumenten willen te allen tijde toegang tot hun social networks, foto's maken en die er vervolgens direct op plaatsen, zonder al te lastig gedoe.

'Met BlackBerry Storm wordt het de consument gemakkelijk gemaakt', meent David Wheldon. Dat geldt ook voor sms'en en downloaden. Wheldon garandeert dat de consument met de Storm tegen de hoogste snelheid muziek en beeld kan downloaden.

Facebook
Dat de camera niet al te veel pixels heeft (3,2) is volgens Wheldon alleen maar een voordeel. 'Dan zijn de foto's die je naar je Facebook uploadt niet te zwaar.'

Niet alles hoeft beter, het beste te zijn. Veel technische producten worden ontwikkeld omdat ze ontwikkeld kúnnen worden. Niet omdat er iemand op zit te wachten. Wheldon: 'Het is met technische ontwerpen zoals met het menselijk brein: we gebruiken er slechts 20 procent van.'

Vodafone hoopt met BlackBerry Storm zijn klant goed te kunnen bedienen en voor BlackBerry is deze samenwerking een manier om de consumentenmarkt te benaderen.

Wheldon: 'Wij helpen BlackBerry aan de consumenten, BlackBerry helpt Vodafone met de techniek.'

Geen wifi
Technisch detail: de BlackBerry Storm is niet geschikt voor wifi. Zeker onder Nederlandse gadgetgebruikers is daar wat gemopper over.

Als ik vraag waarom er niet is nagedacht over wifi, blijft het even stil. In een verstedelijkt land als Nederland waar op veel plaatsen wifi wordt aangeboden, kan het een gebrek zijn.

Wheldon: 'Het is geen bewuste keuze geweest. Feit is dat we vooral hebben gericht op het ontwikkelen van het 3G-netwerk, wat superieur is aan wifi. Dat neemt niet weg dat als blijkt dat er toch veel vraag blijft naar wifi, we bij een update het zullen toevoegen. Maar nogmaals, het is geen bewuste keuze geweest.'

Als ik de BlackBerry Storm in mijn handen houd en enkele touchscreenknopjes indrukt, merk ik dat BlackBerry Storm een andere ervaring geeft dan het touchscreen van mijn iTouch (de iPhone zonder bel- en camerafunctie zeg maar) waar ik nog te vaak te snel ga en het verkeerde aanklik. Dat is bij deze BlackBerry lastig om voor elkaar te krijgen, want door het echte aanklikken van de knoppen op de touchscreen, krijg je de ervaring dat je echt iets aanklikt.

Met als het gevolg dat het aantal typefouten drastisch zal afnemen, voorspelt de brand director.

Zwakste schakel
Een ander voordeel ten aanzien van de iPhone is dat de BlackBerry een afneembare batterij heeft. Maar de batterij blijft ook bij de nieuwste generatie gadgets de zwakste schakel. Wheldon beaamt dat. 'De consument moet erop kunnen vertrouwen dat als hij in de trein naar een heel album luistert, hij daarna nog wel een telefoontje kan ontvangen en niet met een leeg apparaat zit.' Een BlackBerry Storm moet het met intensief gebruik (video kijken, muziek luisteren, bellen, e-mailen) een dag kunnen redden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in