Trendonderzoek Dialoogmedia: Social media stijgt, telefoon blijft hét servicekanaal
Dit periodiek onderzoek naar kanaalvoorkeuren van de consument laat zien dat de consument bij voorkeur via e-mail (33%) en post (27%) wordt benaderd door organisaties waar hij klant is. Hij ziet e-mail als een goedkoop, makkelijk en snel communicatiemiddel. Geadresseerde post ervaart de consument als betrouwbaar, persoonlijk en volledig. Indien de consument nog geen klant is van een organisatie, ontvangt hij de reclameboodschap bij voorkeur via e-mail (18%), folder (15%) of post (13%). Opvallend is dat de voorkeur voor benadering per folder door energieleveranciers, uitgeverijen en goede doelen is gestegen ten opzichte van 2010. Echter, de consument ontvangt nog maar weinig folders vanuit deze sectoren.
E-mail en folder worden het meest ingezet door organisaties, in de perceptie van de consument. In vergelijking met vorig jaar is social media een duidelijke stijger. Met name in de branche toerisme/recreatie adverteert de marketeer meer op de online profielpagina van de consument.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe effectiviteit van de kanalen verschilt per branche. Gemiddeld komt de telefoon als meest effectieve wervingskanaal naar voren. Goede doelen werven daarentegen de meeste donateurschappen ‘aan de deur’. En bij aanbieders van vakanties of recreatie is de consument met name ontvankelijk voor e-mail en advertenties op internet
Het Trendonderzoek Dialoogmedia werd in 2010 geïnitieerd door DDMA, in samenwerking met 2organize en ANWB Media. Dit jaar heeft PostNL zich aangesloten als onderzoekspartner. Het onderzoek onder consumenten wordt uitgevoerd door Synovate. Gedurende een periode van drie jaar worden de kanaalvoorkeuren van de consument in kaart gebracht. In het onderzoek komen zes branches aan bod: energie, media, charitatieve instellingen, financiële dienstverlening, toerisme/recreatie en telecom/ICT.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid