Overslaan en naar de inhoud gaan

Trendonderzoek Dialoogmedia: Social media stijgt, telefoon blijft hét servicekanaal

Organisaties zetten steeds vaker social media in om de consument te benaderen. Daarbij gebruikt de consument steeds vaker mobiel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit periodiek onderzoek naar kanaalvoorkeuren van de consument laat zien dat de consument bij voorkeur via e-mail (33%) en post (27%) wordt benaderd door organisaties waar hij klant is. Hij ziet e-mail als een goedkoop, makkelijk en snel communicatiemiddel. Geadresseerde post ervaart de consument als betrouwbaar, persoonlijk en volledig. Indien de consument nog geen klant is van een organisatie, ontvangt hij de reclameboodschap bij voorkeur via e-mail (18%), folder (15%) of post (13%). Opvallend is dat de voorkeur voor benadering per folder door energieleveranciers, uitgeverijen en goede doelen is gestegen ten opzichte van 2010. Echter, de consument ontvangt nog maar weinig folders vanuit deze sectoren.

related partner content for mobile comes here

E-mail en folder worden het meest ingezet door organisaties, in de perceptie van de consument. In vergelijking met vorig jaar is social media een duidelijke stijger. Met name in de branche toerisme/recreatie adverteert de marketeer meer op de online profielpagina van de consument.

De effectiviteit van de kanalen verschilt per branche. Gemiddeld komt de telefoon als meest effectieve wervingskanaal naar voren. Goede doelen werven daarentegen de meeste donateurschappen ‘aan de deur’. En bij aanbieders van vakanties of recreatie is de consument met name ontvankelijk voor e-mail en advertenties op internet

Het Trendonderzoek Dialoogmedia werd in 2010 geïnitieerd door DDMA, in samenwerking met 2organize en ANWB Media. Dit jaar heeft PostNL zich aangesloten als onderzoekspartner. Het onderzoek onder consumenten wordt uitgevoerd door Synovate. Gedurende een periode van drie jaar worden de kanaalvoorkeuren van de consument in kaart gebracht. In het onderzoek komen zes branches aan bod: energie, media, charitatieve instellingen, financiële dienstverlening, toerisme/recreatie en telecom/ICT.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in