Overslaan en naar de inhoud gaan

Staat RTL Nederland nog steeds op eenzame hoogte?

RTL is al veel jaren marktleider op de tv-markt in Nederland, maar die markt staat geenszins stil.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door Niels Bruinsma, strategisch directeur Abovo Media

related partner content for mobile comes here


De kijkdichtheid van het vlaggenschip RTL 4 lijkt redelijk stabiel, soms beter dan vorig jaar en soms wat minder.


Het weekbereik laat een minder rooskleurig beeld zien, 2015 scoort structureel minder bereik dan de voorgaande twee jaren. Is RTL 4 dan kijkers aan het kwijt raken aan andere zenders of heeft het te maken met betere scores van de zusjes en het broertje van RTL 4?


Hier zien we dat het verval in kijkdichtheid wel iets mee valt, dus de familie vangt het ‘verlies’ van RTL 4 redelijk op. Toch lijkt de toekomst voor RTL er minder rooskleurig uit te zien dan we in 2013 nog dachten. Kijkdichtheid is natuurlijk interessant, maar pas echt interessant is het bereik. Wanneer dat te laag gaat worden is bijvoorbeeld exclusieve inzet van RTL niet meer te verantwoorden.


Hier wederom een duidelijke afname van het bereik in 2015. RTL lijkt binnenkort niet meer boven de 80% weekbereik uit te gaan komen, wat toch wel een behoorlijk verlies genoemd mag worden ten opzichte van vorig jaar nog bijna 90% bereik per week. Waar gaan die kijkers dan naar toe? Heeft dit ook consequenties voor het marktaandeel van RTL?


Jazeker heeft dit consequenties! Terwijl 2014 nog een uitzondering genoemd mocht worden (sportjaar), zien we dat het marktaandeel van 2015 onder het marktaandeel van het vergelijkbare 2013 gaat uitkomen. Wie pakt dan dit vrijgekomen marktaandeel?


Toenames in marktaandeel in 2015 zien we alleen bij SBS en BrandDeli. Vorig jaar hadden deze twee exploitanten zeer veel last van het WK voetbal, maar deze zomer noteren ze beiden een stijging in marktaandeel. Overall kunnen we zeggen dat de tv-markt dichter bij elkaar komt, wat goed is voor de onderhandelingspositie van mediabureaus die scherpe deals willen sluiten voor hun adverteerders. De afname in zenderaandeel gaat niet met tientallen procenten tegelijk, maar is toch wel duidelijk aanwezig.


Overigens zien we een lichte afname van het bereik ook bij de andere exploitanten en blijft RTL vooralsnog wel ‘gewoon’ marktleider. De afname van bereik bij deze 4 exploitanten kunnen we voor een groot deel scharen onder de afname van lineair kijken en de toename van het kijken naar digitale nichezenders.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in