Overslaan en naar de inhoud gaan

Schoenenreus verslaat Zeeman

De stunts van Zeeman krijgen veel aandacht in de marketingpers. Scoren voor de bühne is echter niet hetzelfde als scoren in de markt.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Engagement is één van de nieuwe begrippen die opgekomen is met de netwerkeconomie. Engagement is niet alleen een mooi buzzword, het moet een meetbaar fenomeen zijn. Facebook publiceert daarom het aantal volgers van merkpagina's (likes) en het aantal keren dat die pagina elders in een conversatie betrokken is (talking about), dat laatste . Het is evident dat een pagina met meer volgers vaker elders tot een conversatie leidt, maar kleinere merken kunnen zich aan grotere merken afmeten door de engagement rate te vergelijken. Likes : talks! Er valt natuurlijk wel wat af te dingen op zulke sommetjes, maar het levert bij gebrek aan beter prima vergelijkingsmateriaal op.

related partner content for mobile comes here

Zulke vergelijkingen zijn interessant. Begin februari dat Nederlandse winkelketens volop met social media experimenteren. Uit de jaarlijkse inventarisatie Retailsites 2011 voor het blad bleek dat een slordige tachtig procent van alle grote winkelketens proeven deed met Facebook, Hyves of Twitter. Een derde deed dat met endorsed links vanuit zijn eigen websites; de helft legde die link nog niet. Uit de komende inventarisatie Retailsite 2012 gaat blijken dat het gebruik van social media enorm is toegenomen. Dramatisch!

Nederlandse winkelketens zijn massaal actief op Twitter, Facebook en Hyves, maar dat betekent niet dat ze allemaal een grote fanbase weten te binden. De verschillen zijn fenomenaal. Sommige formules boeien een grote schare volgers, andere formules hebben geen idee wat ze met de nieuwe kanalen moeten. Aldi en Lidl bijvoorbeeld hebben meer fans dan Albert Heijn. Dat komt doordat 's lands grootste kruidenier social media ondersteunend inzet, terwijl de discounters er echt werk van maken. Lidl maakt er zelfs apart voor.

Een andere discounter die hoog scoort is Schoenenreus. Deze schoeiselstunter was laat op internet; de webwinkel is pas dit jaar geopend. Alle schoenenwinkels moeten nu opboksen tegen de nieuwkomers Zalando en en Brandos. Zalando is een ware engagement-machine, met voortdurend acties die de achterban in beweging brengen. Zalando is veel hoger gepositioneerd dan Schoenenreus, maar de laatste behaalt ook goeie resultaten met zijn engagement-tactiek. Zalando heeft op Facebook een [i]engagement rate[/i] (likes : talks) van circa veertien procent; Schoenenreus scoort bijna dertig procent. Ter vergelijking: Bijenkorf en HEMA halen respectievelijk vijf en drie procent.

Hoe krijgt Schoenenreus dat voor mekaar? Met spraakmakende acties. De schoenenketen heeft bijvoorbeeld begin november een gelanceerd die fans van Hyves en Facebook aanzuigt, en eind november kwam Schoenenreus met Uggs voor een spotprijsje. Zo maak je van Uggsgekken in één klap Schoenenreusklanten. Die geloven amper dat het echte Uggs zijn, zie op Google.

Daar kan Zeeman (engagement rate is ca acht procent) nog wat van leren. Geen spektakel rond een boxershort die door een externe drukkerij uitgeleverd moet worden. Geen gedoe rond een modeshow die eigenlijk niks met de eigen formule te maken heeft, maar brand activation die de doelgroep met het winkelmerk verbindt. Reusje voor de rumoermakers van deze formule!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in