Reclamekosten sloopregeling overstijgen consumentenvoordeel


Dat is de verwachting van bureau Adfact. Automerken hebben inmiddels voor ruim 7 miljoen euro (bruto mediawaarde) aan campagnes besteed waarin de autoslooppremie centraal staat . Dat is 11,5 procent van de totale mediabestedingen van personenautomarkt in die periode. Inmiddels zijn er door gebruikmaking van de Nationale Slooppremie zo’n 2.000 nieuwe personenauto’s verkocht. De slooppremie bedraagt 750 euro tot 1.000 euro per auto. De reclamekosten rond de sloopregeling lijken dus het consumentenvoordeel te overstijgen, zo berekent Adfact.
De Nationale Sloopregeling is 29 mei officieel van start gegaan. Eigenaren van een oude auto komen in aanmerking voor een slooppremie als zij hun auto inleveren en tegelijkertijd een jongere, schonere auto aanschaffen bij een deelnemend autobedrijf. Een aantal automerken heeft niet gewacht en is, terwijl de officiële startdatum nog niet bekend was, in april al gestart met reclamecampagnes die inhaken op de slooppremie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSUit de analyse van Adfact blijkt dat in april al ruim 7 pct van de bruto mediabestedingen gerelateerd was aan de Nationale Sloopregeling. Opvallend is dat alleen de Franse merken Citroën, Peugeot, Renault en het Italiaanse Fiat dit voortvarend hebben opgepakt met campagnes over de slooppremie in combinatie met extra kortingen van de merken zelf. Citroën kwam bijvoorbeeld met de ‘kooppremie’ en Renault met de ‘voorsloopregeling’.
Later volgde ook Volkswagen met de ‘moeite met afscheid nemen’-campagne en Ford met de campagne van de nieuwe Fiesta Limited waarin de slooppremie wordt genoemd. Andere grote autoadverteerders zoals Opel, Toyota en Hyundai houden zich nog opvallend stil. 'Het is opvallend dat een aantal noodlijdende automerken de slooppremie niet gebruikt in hun campagnes om zo tegenvallende verkopen weer een boost te geven. Blijkbaar houden zij zich vast aan hun van te voren geplande reclamecampagnes', zegt Lars de Vries van Adfact.
De Vries vindt dat de aandacht voor groene A en B labels met het bijhorend lage bijtellingpercentage niet meer is weg te denken in de reclames van automerken. 'Onze verwachting is ook dat de slooppremie een vaste plek gaat innemen binnen de communicatie van vooral de kleinere en goedkopere, auto’s.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid