Nutella betaalt 3 miljoen dollar schadevergoeding aan Amerikaanse consumenten
Fabrikant Ferrero moet dit bedrag betalen vanwege misleidende reclame voor het product. De schikking is de uitkomst van vier collectieve rechtszaken in de Verenigde Staten. Die werden allen aangespannen door vrouwen die vinden dat zij door Nutella-reclames zijn misleid.
De eisers wezen op een tv-commercial waarin een actrice het product aanprijst met de woorden: “Als moeder ben ik er vast van overtuigd dat Nutella onderdeel hoort te zijn van een voedzaam ontbijt.” Ook de website van Nutella stelt dat het dat de pasta deel kan uitmaken van een uitgebalanceerd ontbijt.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe rechter stelde de klagers in het gelijk, waardoor iedereen die tussen 1 januari 2008 en 3 februari 2012 potten van het product hebben gekocht 4 dollar per pot terugkrijgen van Ferrero, met een maximum van vijf potten.
Ferrero vindt de beschuldigingen niet terecht, maar zegt te schikken in het belang van het bedrijf. Het concern moet alle misleidende reclame en verpakkingen aanpassen. De fabrikant heeft alle reclame-uitingen die Nutella als gezond en voedzaam kwalificeren gestaakt. (Levensmiddelenkrant, NOS)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid