Overslaan en naar de inhoud gaan

NOS schendt Mediawet tijdens voetbalwedstrijden

Het Commissariaat voor de Media wil de NOS een boete van 120.000 gulden opleggen vanwege het veelvuldig tonen van reclameboodschappen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tijdens Studio Sport, Studio NOS en het Sportjournaal brengt de NOS bij samenvattingen van wedstrijden regelmatig reclameboodschappen in beeld die volgens de Mediawet niet zijn toegestaan.

related partner content for mobile comes here

Sinds 1993 bestaat de zogeheten Sportregeling van het Commissariaat voor de Media, waarin precies staat aangegeven op welke plekken rond sportwedstrijden bedrijfsnamen en logo’s van sponsors of adverteerders mogen worden aangebracht. Slogans zijn echter niet toegestaan. Een verbod dat de NOS met leuzen als ‘Hero, het fruit springt er uit’ en ‘Vandra Golfkarton. Een goede doos scheelt stukken’ met voeten treedt.

Op 1 juli 2000 is de Sportregeling geactualiseerd. Zowel de oude als de nieuwe regeling verbiedt expliciet het aanbrengen van reclameslogans op de borden rondom het voetbalveld of op de shirts van spelers.

Naast de NOS neemt het Commissariaat ook eredivisiewedstrijden door Canal+ uitgezonden en wedstrijden van het Nederlands elftal onder de loep. De reclamewildgroei schijnt zelfs de Nederlandse Totodivisie en de Amstelcup te hebben geïnfecteerd, aangezien de commissie ook hen bij het onderzoek betrekt.

De NOS krijgt de gelegenheid zich tijdens een hoorzitting op 30 november te verweren tegen het voornemen van het Commissariaat de omroep een boete op te leggen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in