Marketing voor depressieve klanten
55% van de onderzochte volwassenen voelt zich ongelukkig of depressief. Om frustraties kwijt te raken wordt er geshopt. Maar ongelukkige mensen willen altijd meer, kopen dingen die ze eigenlijk niet kunnen betalen of waarvan ze achteraf spijt krijgen en hebben meer frustrerende koopervaringen. Ziedaar het ‘ontevredenheidssyndroom’. Ook veranderen ontevreden mensen significant vaker van eetgewoonten, uiterlijk (kleding), supermarkt, enzovoorts en reageren ze hun ontevredenheid af op merken en bedrijven. Ze klagen vaker over producten.
Wat kunnen marketeers hiertegen doen? Volgens de onderzoekers moet worden ingespeeld op twee ‘nieuwe behoeften’. De behoefte aan meer kennis moet worden ingevuld, zodat consumenten het gevoel van controle en zekerheid (terug)krijgen. Met zogeheten ‘knowledge hugs’ moet relevante informatie worden geboden op een zorgvuldig getimede manier, zodat angsten worden beperkt die mensen voelen wanneer ze geconfronteerd worden met verwarrende, potentieel intimiderende informatie. Een voorbeeld is serieus omgaan met klantenvragen/problemen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOp de behoefte aan instant bevrediging kan worden ingespeeld met ‘deep shopping’. Tegenwoordig kopen mensen meteen wat ze willen. Positieve effecten van kopen zijn daardoor maar tijdelijk, ook omdat we altijd meer willen. Deep shopping biedt verschillende lagen benefits die de consument belonen, elke keer dat hij of zij het merk gebruikt, en stimuleert consumenten tot gerichte, doordachte aankopen, waardoor de wens het merk te hebben aanhoudt, (ver) voorbij het aankoopmoment.
<#FONT SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid