Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing voor depressieve klanten

Depressiviteit is wijdverbreid onder Britse consumenten. Het koopgedrag wordt er aanzienlijk door beïnvloed, aldus onderzoek van Publicis.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

55% van de onderzochte volwassenen voelt zich ongelukkig of depressief. Om frustraties kwijt te raken wordt er geshopt. Maar ongelukkige mensen willen altijd meer, kopen dingen die ze eigenlijk niet kunnen betalen of waarvan ze achteraf spijt krijgen en hebben meer frustrerende koopervaringen. Ziedaar het ‘ontevredenheidssyndroom’. Ook veranderen ontevreden mensen significant vaker van eetgewoonten, uiterlijk (kleding), supermarkt, enzovoorts en reageren ze hun ontevredenheid af op merken en bedrijven. Ze klagen vaker over producten.

related partner content for mobile comes here

Wat kunnen marketeers hiertegen doen? Volgens de onderzoekers moet worden ingespeeld op twee ‘nieuwe behoeften’. De behoefte aan meer kennis moet worden ingevuld, zodat consumenten het gevoel van controle en zekerheid (terug)krijgen. Met zogeheten ‘knowledge hugs’ moet relevante informatie worden geboden op een zorgvuldig getimede manier, zodat angsten worden beperkt die mensen voelen wanneer ze geconfronteerd worden met verwarrende, potentieel intimiderende informatie. Een voorbeeld is serieus omgaan met klantenvragen/problemen.

Op de behoefte aan instant bevrediging kan worden ingespeeld met ‘deep shopping’. Tegenwoordig kopen mensen meteen wat ze willen. Positieve effecten van kopen zijn daardoor maar tijdelijk, ook omdat we altijd meer willen. Deep shopping biedt verschillende lagen benefits die de consument belonen, elke keer dat hij of zij het merk gebruikt, en stimuleert consumenten tot gerichte, doordachte aankopen, waardoor de wens het merk te hebben aanhoudt, (ver) voorbij het aankoopmoment.

< SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in