Leeuwarder Courant zet minder nieuws op internet
De Leeuwarder Courant gaat vanaf september minder
nieuws op de website zetten.
De krant wordt interactiever en komt met weblogs. De plannen moeten de oplagedaling en stijgende kosten tegengaan.
Volgens directeur C. Anceaux van de Friese Pers, waar de Leeuwarder Courant onderdeel van is, wordt de verandering niet doorgevoerd, omdat de interneteditie te veel zou concurreren met de papieren krant. 'Mensen lezen niet snel een hele krant op internet. Op onze webeditie zijn ook maar vijfhonderd mensen geabonneerd. We willen met de nieuwe website meer bezoekers trekken.'
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaOm meer mensen aan zich te binden werkt de krant al samen met een verzekeraar en een interactieve afslankclub. Maar Anceaux heeft nog veel meer ideeën op zijn lijstje. Een jongerentabloid bijvoorbeeld. 'Dat is nog in de brainstormfase. Je zou ook aan een krant speciaal voor ouderen kunnen denken', aldus Anceaux.
Het valt de directeur op dat het voor een krant als 'not done' wordt beschouwd nieuwe producten aan de man te brengen en te experimenteren. 'Maar als Heineken twaalf seizoensbiertjes op de markt brengt, waarvan er twee overblijven, vindt niemand dat vreemd.' De oplagedaling van de Leeuwarder Courant is met 2,5 à 3 procent per jaar minder dan het landelijk gemiddelde van 5 procent.
'We zitten nu op ongeveer 100.000 abonnees. Maar het moet niet minder worden, want we willen wel 'the talk of the town' blijven.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid