Overslaan en naar de inhoud gaan

Koffieoorlog

Ethiopië, het land dat de wereld de koffieboon gaf, en Starbucks, het bedrijf dat de $4 latte bedacht, strijden over een handelsmerk. Een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ethiopië wil de namen van drie koffieregio’s vastleggen als handelsmerk, om bedrijven die de bonen verkopen te dwingen licentieovereenkomsten te tekenen en daarmee hogere prijzen voor de oogsten te kunnen bedingen. Het Amerikaanse koffiebedrijf Starbucks is het oneens met de keuze van het handelsmerk als middel om intellectuele eigendom te beschermen.

related partner content for mobile comes here

Een handelsmerk geeft de eigenaar het exclusieve recht om de naam in branding te gebruiken, maar stelt geen eisen aan het product. Starbucks vindt dat Ethiopië een andere beschermingsvorm moet kiezen, de ‘beschermde geografische aanduiding’. Dat garandeert dat het product afkomstig is uit de genoemde regio, maar staat anderen toe de naam in hun branding te gebruiken, zoals bij Roquefort-kaas.

Starbucks zou dan bijvoorbeeld zonder toestemming voor het naamgebruik zijn Shirkina Sun-Dried Sidamo kunnen blijven verkopen, zolang de bonen maar uit de Sidamo-regio komen. Voor Starbucks kan het gevecht wel eens uitlopen op een pr-ramp: koffiebedrijf met $7,8 miljard inkomsten (2006) in gevecht met een van de armste landen ter wereld.

Bron: Fortune

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in