Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren willen snel, kort en gratis nieuws

De helft van de tijd die jongeren besteden aan het beluisteren, bekijken of lezen van nieuws op radio, televisie, internet of in de krant,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aan betaalde nieuwstitels besteden jongeren slechts 13 procent van hun tijd: twee keer zo weinig als de ouderen. Dit blijkt uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media: de Mediamonitor brengt dit jaar de publiekszijde van de Nederlandse nieuwsmarkt in beeld.

related partner content for mobile comes here

Televisie, en dan vooral het NOS Journaal, is voor alle publieksgroepen verreweg het dominante nieuwsmedium. Voor actualiteitenrubrieken en andere programma’s waarin verdieping wordt gegeven aan het nieuws hebben jongeren weinig belangstelling. Zij hebben een duidelijke voorkeur voor snel en kort nieuws zoals dat bijvoorbeeld wordt gebracht op teletekst, nu.nl en de radiozenders Q-music, 3FM en Radio 538.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de toekomst van de betaalde nieuwsmedia verre van rooskleurig is. Jongeren groeien op met nieuws dat vrij te verkrijgen is en hebben tegelijk een voorkeur voor snelle en korte berichtgeving. Het gevolg kan volgens het Commissariaat zijn dat de nieuwsvoorziening verschraalt. De toezichthouder bepleit te onderzoeken of overheidsmaatregelen mogelijk zijn voor kwalitatief hoogwaardige nieuws- en informatieproducten.

Het rapport besteedt verder zoals gebruikelijk aandacht aan de eigendomsverhoudingen binnen de mediasector. In dat kader pleit het Commissariaat er voor dat mediabedrijven openbaar informatie verschaffen over de eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen van media. Het rapport ‘Mediaconcentratie in Beeld, concentratie en pluriformiteit van de Nederlandse media 2007’ wordt woensdag aangeboden aan minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in