Jongeren willen snel, kort en gratis nieuws
Aan betaalde nieuwstitels besteden jongeren slechts 13 procent van hun tijd: twee keer zo weinig als de ouderen. Dit blijkt uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media: de Mediamonitor brengt dit jaar de publiekszijde van de Nederlandse nieuwsmarkt in beeld.
Televisie, en dan vooral het NOS Journaal, is voor alle publieksgroepen verreweg het dominante nieuwsmedium. Voor actualiteitenrubrieken en andere programma’s waarin verdieping wordt gegeven aan het nieuws hebben jongeren weinig belangstelling. Zij hebben een duidelijke voorkeur voor snel en kort nieuws zoals dat bijvoorbeeld wordt gebracht op teletekst, nu.nl en de radiozenders Q-music, 3FM en Radio 538.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaUit het onderzoek komt naar voren dat de toekomst van de betaalde nieuwsmedia verre van rooskleurig is. Jongeren groeien op met nieuws dat vrij te verkrijgen is en hebben tegelijk een voorkeur voor snelle en korte berichtgeving. Het gevolg kan volgens het Commissariaat zijn dat de nieuwsvoorziening verschraalt. De toezichthouder bepleit te onderzoeken of overheidsmaatregelen mogelijk zijn voor kwalitatief hoogwaardige nieuws- en informatieproducten.
Het rapport besteedt verder zoals gebruikelijk aandacht aan de eigendomsverhoudingen binnen de mediasector. In dat kader pleit het Commissariaat er voor dat mediabedrijven openbaar informatie verschaffen over de eigendoms- en zeggenschapsverhoudingen van media. Het rapport ‘Mediaconcentratie in Beeld, concentratie en pluriformiteit van de Nederlandse media 2007’ wordt woensdag aangeboden aan minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid