Overslaan en naar de inhoud gaan

Inside the Industry: 3 meningen over social media

In Microsoft's Inside the Industry Opinion geven 3 professionals hun mening over actuele marketingthema’s. In deze aflevering worden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Microsoft's geven 3 professionals hun mening over actuele marketingthema’s. In deze aflevering worden Jeroen Verkroost (country director Microsoft Advertising), Willem-Albert Bol (foto, manager media en marcomplanning bij Vodafone) en Anneli Rispens (social media strateeg bij KREM) ondervraagd over het thema social media.

related partner content for mobile comes here

Over de stelling ‘mensen willen merken als vriend’ verschillen de meningen. Volgens Verkroost identificeren mensen zich altijd al met merken, onder andere door merken te tonen in hun kleding. Maar is identificatie hetzelfde als vriendschap?
Rispens denkt dat merken graag zouden zien dat mensen bevriend met ze waren, maar de werkelijkheid is anders. ‘Op Facebook bijvoorbeeld betekent een like niet perse dat men je aardig vindt. Het kan ook zijn dat men een klacht heeft en zo met je in contact wil komen. De oorzaak van liken is niet altijd positief, maar zo wordt het wel uitgelegd.’

Is social media een vak of een uit de hand gelopen hobby? Bol: ‘Voor grote bedrijven is het meer een attitude die ze zichzelf moeten aanleren. Het platform biedt je kansen en er zijn specialisten voor nodig, maar als merk moet je nieuwsgierig zijn, open staan, en je bedrijf in staat stellen om te reageren.’

Bekijk hier de interviews:

Op de vraag Social media en bereik. Nachtmerrie of droomhuwelijk? antwoordt Verkroost: ‘Social media zonder bereik is een nachtmerrie want dan creeer je geen kritische massa. Met is in ieder geval een goede combinatie, waarbij je er voor kunt zorgen dat je de juiste mensen vindt en ze bij elkaar zet zodat je de dialoog kunt aangaan. Maar zo’n community ontstaat alleen wanneer je een bepaalde behoefte invult, anders zijn ze zo weer weg.’

Rispens: ‘ In social media vindt alles plaats bij machte van de consument. Op het moment dat je een boodschap pusht via social media waar men niet op zit te wachten, kan het een nachtmerrie worden, omdat je geen controle meer kunt uitoefenen . Je krijgt de bal dan 3X zo hard terug, als dat je ‘m normaal had gekregen via programma’s als Kassa of Ombudsman. ‘

Over de stelling ‘mensen willen merken als vriend’ is al heel veel gezegd en geschreven. De mening van Rispens intrigeert: de oorzaak van liken hoeft inderdaad niet altijd positief te zijn,klopt, en merken hebben dat nog niet goed door. Maar aan de andere kant kan een negatieve like wel weer het begin zijn van een interessante dialoog... en dat moet toch het uiteindelijke doel zijn van merken op social media.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in