Inside the Industry: 3 meningen over social media
In Microsoft's Inside the Industry Opinion geven 3 professionals hun mening over actuele marketingthema’s. In deze aflevering worden Jeroen Verkroost (country director Microsoft Advertising), Willem-Albert Bol (foto, manager media en marcomplanning bij Vodafone) en Anneli Rispens (social media strateeg bij KREM) ondervraagd over het thema social media.
Over de stelling ‘mensen willen merken als vriend’ verschillen de meningen. Volgens Verkroost identificeren mensen zich altijd al met merken, onder andere door merken te tonen in hun kleding. Maar is identificatie hetzelfde als vriendschap?
Rispens denkt dat merken graag zouden zien dat mensen bevriend met ze waren, maar de werkelijkheid is anders. ‘Op Facebook bijvoorbeeld betekent een like niet perse dat men je aardig vindt. Het kan ook zijn dat men een klacht heeft en zo met je in contact wil komen. De oorzaak van liken is niet altijd positief, maar zo wordt het wel uitgelegd.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaIs social media een vak of een uit de hand gelopen hobby? Bol: ‘Voor grote bedrijven is het meer een attitude die ze zichzelf moeten aanleren. Het platform biedt je kansen en er zijn specialisten voor nodig, maar als merk moet je nieuwsgierig zijn, open staan, en je bedrijf in staat stellen om te reageren.’
Bekijk hier de interviews:
Op de vraag Social media en bereik. Nachtmerrie of droomhuwelijk? antwoordt Verkroost: ‘Social media zonder bereik is een nachtmerrie want dan creeer je geen kritische massa. Met is in ieder geval een goede combinatie, waarbij je er voor kunt zorgen dat je de juiste mensen vindt en ze bij elkaar zet zodat je de dialoog kunt aangaan. Maar zo’n community ontstaat alleen wanneer je een bepaalde behoefte invult, anders zijn ze zo weer weg.’
Rispens: ‘ In social media vindt alles plaats bij machte van de consument. Op het moment dat je een boodschap pusht via social media waar men niet op zit te wachten, kan het een nachtmerrie worden, omdat je geen controle meer kunt uitoefenen . Je krijgt de bal dan 3X zo hard terug, als dat je ‘m normaal had gekregen via programma’s als Kassa of Ombudsman. ‘
Over de stelling ‘mensen willen merken als vriend’ is al heel veel gezegd en geschreven. De mening van Rispens intrigeert: de oorzaak van liken hoeft inderdaad niet altijd positief te zijn,klopt, en merken hebben dat nog niet goed door. Maar aan de andere kant kan een negatieve like wel weer het begin zijn van een interessante dialoog... en dat moet toch het uiteindelijke doel zijn van merken op social media.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid