IAB: 'Mobiel speelde in 2012 nog steeds beperkte rol in de digitale omzetten'
De totale online advertentiemarkt vertoont met een omzetstijging van 8,5% nog altijd een gezonde groei, maar vooral te danken search. De groei in de markt van display advertising stagneert. Werd in 2011 nog een omzetgroei van 11,4 procent gerealiseerd, over het afgelopen jaar kwam deze niet verder dan 0,3%. Ondanks de groei van mobiel gebruik bleef het aandeel Mobiel op 3% steken in 2012.
Search heeft hierdoor een steeds groter aandeel in de totale digitale advertising markt. Inmiddels bestaat 54% van de omzet uit search, tegen 49,6% in 2011. Deloitte en IAB Nederland schatten de omzet in deze categorie op 625 miljoen euro. Het overgrote merendeel van dit bedrag komt voor rekening van Google, dat ondanks de slechte economische situatie nog altijd lekker door groeit.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDat het lage consumentenvertrouwen en de slechte economische situatie zijn niet van invloed zijn op search advertising, is volgens Deloitte woordvoerder Roel van Rijsewijk van Deloitte te verklaren doordat adverteerders in moeilijke omstandigheden kiezen voor veiligere media. ‘In 2012 heeft search geprofiteerd van deze moeilijke marktomstandigheden. De uitdaging voor uitgevers ligt in het maken van een goed verdienmodel voor hun hoogwaardige content.”
Binnen display is het aandeel mobile, ondanks de sterke toename in het gebruik van smartphones en tablets, nog steeds klein (3%). Ook video advertising stelt nog niet veel voor, al is dit volgens IAB-voorzitter Joris van Heukelom wel ‘een markt met veel groeipotentieel’.
Maarten Kuil ( Director Strategy Sanoma): "Mobile Advertising groeit snel, maar de bereidheid bij de adverteerder om hiervoor te betalen is nog steeds laag. Perfomance based inkopen zou de 'new normal' kunnen worden."
Franc Goebbels (Managin director Omnicom): "Het gebruik van mobile media staat niet in verhouding van de mobiele advertentie uitgaven. De vraag naar mobile advertising blijft achter, omdat veel adverteerders nog niet geheel voorbereid zijn op dit medium. Toch heeft het een groot potentieel"
Ondertussen zet de opkomst van automated trading in Nederland onverminderd door. 29 procent van de totale display bestedingen komt voor uit transacties die zijn gesloten via dit soort geautomatiseerde vraag- en aanbod systemen. Hier liggen volgens Van Rijsewijk kansen voor Nederlandse uitgevers om een alternatief te bieden voor relatief dure search campagnes.’ Inkopen via automated trading heeft een aantal van de voordelen die search ook biedt, zoals een volledig geautomatiseerd inkoopproces, controle over de prijs en mogelijkheden om continu op ROI te sturen. Er moet dan wel rekening worden gehouden met meer prijsdruk.’
Het gehele IAB rapport is HIER te lezen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid