Hoe verkoop je een automerk?
Gemeten aan de merkvertrouwdheid, de sympathie voor het merk en de al dan niet concrete intentie van consumenten om het merk te kopen, verspilde de Duitse autobranche slechts 8 procent van het gereserveerde merkreclamebudget. Dat blijkt uit onderzoek naar de (in)efficiëntie van zulke reclame.
Een heel behoorlijke score, waar andere merken en branches wellicht lering uit kunnen trekken. Waarom doen die Duitse automerken het toch zo goed? Ten eerste omdat ze dankbaar gebruikmaken van de feedback die hun klanten leveren na aankoop. Ten tweede omdat de omvang van de portfolio bij de meeste Duitse autofabrikanten vrij uitgebreid is, en dat blijkt een gunstig effect te hebben op de efficiëntie van de reclamecampagne.
Ten derde -dachten de onderzoekers- vanwege het veronderstelde positieve verband tussen een eerdere keuze voor een merk en een volgende aankoop. Maar dat verband bleek er niet te zijn. Kopers zijn kennelijk niet bang voor een ‘nieuw’ merk. Niet alleen kunnen ze over ruim voldoende informatie beschikken om een verantwoorde keuze te maken voor een ander merk, ook gaan de ontwikkelingen in de autobranche zó snel dat het weinig zin heeft om altijd maar hetzelfde merk te blijven kopen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid