Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe verkoop je een automerk?

De Duitse auto-industrie slaagt er goed in zijn merken bij de consument over het voetlicht te brengen. Wat valt er van dit succes te leren?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gemeten aan de merkvertrouwdheid, de sympathie voor het merk en de al dan niet concrete intentie van consumenten om het merk te kopen, verspilde de Duitse autobranche slechts 8 procent van het gereserveerde merkreclamebudget. Dat blijkt uit onderzoek naar de (in)efficiëntie van zulke reclame.

related partner content for mobile comes here

Een heel behoorlijke score, waar andere merken en branches wellicht lering uit kunnen trekken. Waarom doen die Duitse automerken het toch zo goed? Ten eerste omdat ze dankbaar gebruikmaken van de feedback die hun klanten leveren na aankoop. Ten tweede omdat de omvang van de portfolio bij de meeste Duitse autofabrikanten vrij uitgebreid is, en dat blijkt een gunstig effect te hebben op de efficiëntie van de reclamecampagne.
Ten derde -dachten de onderzoekers- vanwege het veronderstelde positieve verband tussen een eerdere keuze voor een merk en een volgende aankoop. Maar dat verband bleek er niet te zijn. Kopers zijn kennelijk niet bang voor een ‘nieuw’ merk. Niet alleen kunnen ze over ruim voldoende informatie beschikken om een verantwoorde keuze te maken voor een ander merk, ook gaan de ontwikkelingen in de autobranche zó snel dat het weinig zin heeft om altijd maar hetzelfde merk te blijven kopen.

Bron: Journal of Advertising

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in