Overslaan en naar de inhoud gaan

Trends 2008: Empathie is in, Senseo is uit

Ook het ANP heeft op basis van gesprekken met deskundigen een IN&UIT-lijst voor 2008 opgesteld. De lijst is niet gebaseerd op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Uit naakt in jeans ondergoed knuffelradiator open haard euro dollar iPhone huistelefoon capuchon poncho/cape mohair polyester felle kleuren grijs coquilles bedreigde vissoorten luisterboek telefoonboek Arafat shawl kniekousen auto als kantoor vaste werkplek viltstof voilestof wit interieur zwart interieur empathie macho uiterlijke verzorging after shave harige knuffelmannen kale venusheuvel China Rusland Duitse wijn Australische wijn cranberry lightdrinks Mei Li Vos Wouter Bos adhd stille willie's gewatteerde bomberjacks trenchcoat selfmade charity-sterren lange relaties snack-seks mantelzorg verzorgingshuis Project Catwalk Hollands Next Top Model Ugly Betty herhaling van Sex and the City espresso Senseo Arie Boomsma Gerard Joling hdtv analoge tv Jeroen van der Boom Toppers Moke Kane smartphone pda first life second life Daphne Deckers Yfke Sturm Clarence Seedorf Louis van Gaal Foppe de Haan Marco van Basten hyves msn Volendam Amsterdamse grachtengordel Youp Linda tuniek zwangerschapskleding Carice van Houten Touriay Haoud Opgezwollen Lange Frans en Baas B house jumpstijl Led Zeppelin Robbie Williams Shia LeBeouf Matt Demon no logo showing off klimaat politiek

related partner content for mobile comes here

In het algemeen worden vrouwelijke waarden en gedragsnormen in 2008 steeds belangrijker, ook onder mannen. Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas worden mannen ‘softer en socialer’, terwijl vrouwen ‘meer zelfspot en relativering krijgen.'

Volgens verschillende trendwatchers in Nederland doemt het beeld op van een samenleving die in 2008 idealistischer en socialer wordt, maar tegelijkertijd ook cynischer. Dat Al Gore dit jaar de Nobelprijs voor de Vrede ontving, is het beste singaal voor het verlangen naar een betere wereld, vindt trendwatchers Carl Rohde. ‘Daarom vindt de samenleving het slordig om zomaar een oude Anne Frank-kastanjeboom om te zagen als dat nog niet nodig is.’

Jongeren willen snel extra maatregelen tegen de klimaatverandering, maar in de mode zorgt dit idealisme voor een cynisch modebeeld, aldus Lidewij Edelkoort. ‘Door het opwarmen van de aarde wordt een winterse winter zeldzamer, dat leidt tot een cynisch modebeeld. Wat we niet meer kunnen krijgen, gaan we nadoen. We gaan dikke 'breisels' zo maken dat ze niet meer warm zijn en we zullen steeds meer pruiken, maskers, shawls, helmen en mutsen dragen door het verlangen om onszelf te bedekken.’

Bakas: ‘Van de elites zijn minder inhoudelijke statements te verwachten na de afstraffing die prinses Maxima kreeg over de uitspraken over de Nederlandse identiteit. Politieke en economische elites werden dit jaar in de verdedigen gedrongen.’

De meest voorspelbare verwachting is dat komend jaar China 'in' zal zijn vanwege de Olympische Spelen in de zomer. Minst voorspelbaar is het verdwijnen van de open haard en de verwelkoming van de knuffelradiator.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in