Het succes van Aldi
Het begon allemaal na de Tweede Wereldoorlog, toen de broers het winkeltje van hun moeder overnamen. Langzamerhand bouwden ze een kleine winkelketen op. Klanten werden gelokt met een basislevensmiddel dat tot op heden concurrentieloos goedkoop wordt verkocht: boter. In 1961 wordt de keten van inmiddels 300 winkels om nog altijd onduidelijke redenen gesplitst: Karl krijgt de winkels zuidelijk van het Ruhr-gebied, Theo de noordelijke. Ondanks enkele verschillen, onder meer in bedrijfsvoering en bedrijfsklimaat, zijn beide ketens uitermate succesvol. De totale omzet wordt momenteel in Duitsland op zo’n 25 miljard, wereldwijd op 39 miljard euro geschat.
Waaraan dankt Aldi zijn succes? Is een winkel met nauwelijks merkproducten en een beperkte keuze, die zijn 600 à 700 artikelen vanuit pallets en dozen verkoopt en die services als creditcardbetalingen of thuislevering stelselmatig weigert, niet gedoemd te mislukken? Niet als je Aldi heet. Service is volgens Aldi de doodsteek voor discounting. Dus concentreert het bedrijf zich op het wezenlijke: kwaliteit voor een gunstige prijs. Daaraan worden geen concessies gedaan. De kwaliteit wordt constant getest en gecontroleerd, en zonodig worden artikelen geretourneerd aan de leverancier.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOok eenvoud maakt het verschil. In tegenstelling tot concurrenten heeft Aldi absolute beslissingsbevoegdheid. De broers gaan consequent hun eigen weg. Ze groeien organisch, houden het assortiment overzichtelijk, en zien af van weelderige schappen ten gunste van de hoogste kwaliteit voor voordelige prijzen.
<#FONT SIZE=1>Bron: Wirtschaftswoche<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid