Overslaan en naar de inhoud gaan

Het succes van Aldi

Theo en Karl Albrecht, de grondleggers van Aldi, behoren met een geschat vermogen van 25,6 miljard dollar tot de rijksten der aarde.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het begon allemaal na de Tweede Wereldoorlog, toen de broers het winkeltje van hun moeder overnamen. Langzamerhand bouwden ze een kleine winkelketen op. Klanten werden gelokt met een basislevensmiddel dat tot op heden concurrentieloos goedkoop wordt verkocht: boter. In 1961 wordt de keten van inmiddels 300 winkels om nog altijd onduidelijke redenen gesplitst: Karl krijgt de winkels zuidelijk van het Ruhr-gebied, Theo de noordelijke. Ondanks enkele verschillen, onder meer in bedrijfsvoering en bedrijfsklimaat, zijn beide ketens uitermate succesvol. De totale omzet wordt momenteel in Duitsland op zo’n 25 miljard, wereldwijd op 39 miljard euro geschat.

related partner content for mobile comes here

Waaraan dankt Aldi zijn succes? Is een winkel met nauwelijks merkproducten en een beperkte keuze, die zijn 600 à 700 artikelen vanuit pallets en dozen verkoopt en die services als creditcardbetalingen of thuislevering stelselmatig weigert, niet gedoemd te mislukken? Niet als je Aldi heet. Service is volgens Aldi de doodsteek voor discounting. Dus concentreert het bedrijf zich op het wezenlijke: kwaliteit voor een gunstige prijs. Daaraan worden geen concessies gedaan. De kwaliteit wordt constant getest en gecontroleerd, en zonodig worden artikelen geretourneerd aan de leverancier.

Ook eenvoud maakt het verschil. In tegenstelling tot concurrenten heeft Aldi absolute beslissingsbevoegdheid. De broers gaan consequent hun eigen weg. Ze groeien organisch, houden het assortiment overzichtelijk, en zien af van weelderige schappen ten gunste van de hoogste kwaliteit voor voordelige prijzen.

< SIZE=1>Bron: Wirtschaftswoche<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in