Overslaan en naar de inhoud gaan

Herinnert u zich Aspa nog?

Na de overname door investeerders van de Benelux activiteiten van Samas komt daar een eind aan de merknaam Samas. Productieproblemen en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Na de overname door investeerders van de Benelux activiteiten van komt daar een eind aan de merknaam Samas. Productieproblemen en een IT-debacle hadden Samas in grote problemen gebracht. De kantoorinrichter gaat in de Benelux verder als . Hiermee wordt de merknaam Aspa (1923) opnieuw leven ingeblazen.

related partner content for mobile comes here

Maar ASPA is geen nieuwe naam, want al in 1923 begon Adriaan Spaander onder deze naam een kantoorboekhandel in Zaandijk. Het huidige ASPA komt voort uit de fusie tussen ASPA kantoorinrichting en meubelfabrikant Assenburg. De geschiedenis van Assenburg gaat terug tot 1864 toen de smederij van van Blerk in Tilburg uitgroeide tot een ijzerhandel met fabrieksmatige productie. In 1975 ontstond Assenburg als gevolg van samenvoeging van van Blerk met Asmeta uit Assendelft. De samenwerkende Aspa bedrijven zijn in 1977 samengevoegd tot Samas (overigens een -naam; 'Sam[en] + As[pa]/As[senburg]'?). Na verkoop van de kantoorbenodigdheden activiteiten in 2001 ging Samas verder als kantoorinrichter.

Ooit begonnen als afkorting van de naam van de oprichter Adriaan Spaander, staat het nieuwe ASPA nu voor Authentiek, Samenwerkend, Passievol en Aansprekend, aldus algemeen directeur Edward Vis. ASPA beschouwt kantoorinrichting als essentieel element bij het vormgeven, behouden en borgen van de identiteit van een organisatie. Daarom is 'office furniture' in het nieuwe logo vervangen door ‘office identity’.

Vooral in tijden van laagconjunctuur kan het revitaliseren van een oud merk verstandig zijn. Als de merknaam nog een hoge (positieve) bekendheid geniet, is dat namelijk goedkoper dan het lanceren van een nieuw merk.

Andere 'dode' merknamen die de afgelopen jaren opnieuw tot leven zijn gebracht zijn bijvoorbeeld , , Quick en . In het geval van de naam ASPA blijft het alleen licht ironisch dat deze wel erg veel lijkt op de naam van het bedrijf dat Samas bijna de kop gekost heeft... ik noem geen namen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in