Overslaan en naar de inhoud gaan

Harde klappen detailhandel

De detailhandel heeft in maart van dit jaar 5,3 procent minder omzet behaald dan in dezelfde maand vorig jaar. Vooral de non-foodwinkels…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het volume in de detailhandel was 7,8 procent kleiner, de prijzen waren 2,6 procent hoger. De verkopen verschuiven richting postorderbedrijven en internetwinkels, die bijna 6 procent meer omzet behaalden.

related partner content for mobile comes here

De omzetdaling in de detailhandel komt vooral door een sterke krimp bij de non-foodwinkels. Deze winkels boekten bijna 12 procent minder omzet dan een jaar eerder. Het volume was ruim 13 procent kleiner. Bijna alle non-foodbranches leverden omzet in. Alleen de drogisterijen wisten de omzet op hetzelfde niveau te houden als vorig jaar. De grootste klappen kregen de doe-het-zelfwinkels, kledingwinkels en textielsupermarkten.

Sommige branches hebben mogelijk last gehad van het relatief koude weer in maart. Bovendien was de samenstelling van de koopdagen minder gunstig dan in maart 2012. Het negatieve effect hiervan op de omzet wordt geschat op zo’n 2 procent.

Winkels in voedings- en genotmiddelen noteerden een omzetstijging van ongeveer 4 procent. Het volume was iets kleiner dan een jaar geleden. De omzettoename is toe te schrijven aan de supermarkten, die ruim 5 procent meer wisten om te zetten. Deze groei kwam deels doordat de inkopen voor Pasen dit jaar voornamelijk in maart plaatsvonden en vorig jaar vooral in april.
.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in