Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote uitgevers zeggen contract online bereiksonderzoek DDMM op

Door problemen met Apple-app gerelateerde cijfers staat de voortgang van het DDMM-onderzoek op losse schroeven.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt directeur a.i. Vinex (Verenigde Internet Exploitanten) Wouter Hulst. Hij meldt dat GfK, de uitvoerder van het DDMM onderzoek, geprobeerd heeft een nieuwe methode te ontwikkelen om Apple apps weer goed te kunnen meten, maar dat leverde nog niet het gewenste resultaat op. De Technische Commissie heeft vervolgens aan het Vinex-bestuur weten dat ze de cijfers voor het DDMM-bereiksonderzoek niet kon accepteren en adviseerde om de Apple-app gerelateerde cijfers niet te gebruiken.

‘Op basis van dit advies hebben de zes grootste exploitanten, TMG, De Persgroep, RTL, NPO, Marktplaats en Sanoma (samen met PMA), besloten om hun bijdrage aan het onderzoek per 1 april 2015 stop te zetten’, zegt Hulst. ‘Wel zijn we nog met GfK in gesprek om voor het einde van het eerste kwartaal wél met goede iOS apps data te komen. Lukt dat dan kunnen de grote exploitanten weer aansluiten. Zo niet, dan wordt het onderzoek gestopt.’
 
De impact van het niet goed kunnen meten van iOS-apps is moeilijk te bepalen. Maar een voorbeeld geeft aan dat er grote verschillen kunnen ontstaan: als het gemiddelde bereik voor week 37 tot en met 44 wordt vergeleken met het gemiddelde bereik van week 45+46 dan, daalt het bereik van de top 50 iOS apps gemiddeld met 34 procent.

GfK-DAM-data
GfK gaat nu de cijfers onder haar eigen verantwoordelijkheid naar de markt sturen onder de naam GfK-DAM-data. Dit ondanks de afkeuring van deze cijfers door de Technische Commissie. De levering van deze cijfers is eind  december 2014 weer begonnen.

DDMM-Stir
Het DDMM-onderzoek (Dutch Digital Media Measurement) werd in november 2013 gepresenteerd als opvolger van Stir, hoewel het DDMM is toegespitst op gebruiker en niet op media. 

In mei vorig jaar werd bekend dat het DDMM-onderzoek was uitgebreid met mobiel bereik.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in