Overslaan en naar de inhoud gaan

GfK: Klantenkring speciaalzaak neemt af en vergrijst

Albert Heijn kreeg de meeste klanten over de vloer, gevolgd door respectievelijk Lidl
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De eerste vier maanden van 2015 steeg de supermarktomzet in Nederland met 1.3% naar 11,6 miljard euro. Dat stelt Gfk dat de super- en retailmarkt monitort. De afgelopen jaren daalde het aantal supermarktformules in Nederland. Hierdoor zagen met name de grotere supermarktketens hun klantenkring groeien. Jumbo groeit forst door de overname van C1000, maar ook Albert Heijn, Lidl, Aldi en PLUS zagen hun klantenkring in 2014 groeien ten opzichte van 2012.

Lidl tweede
Vorig jaar bezocht de consument gemiddeld 4,6 verschillende supermarktformules. Albert Heijn kreeg de meeste klanten over de vloer, gevolgd door respectievelijk Lidl, Jumbo, Aldi en C1000. Speciaalzaken, met uitzondering van reformzaken (natuurvoedingswinkels), zagen in 2014 hun klantenkring afnemen ten opzichte van 2012. Dit geldt ook voor de markt, warenhuizen en groothandel. Speciaalzaken behalen een groot gedeelte van hun omzet bij ouderen. Gezinnen met kinderen kopen juist vaker bij supermarkten.

De totale supermarktomzet bedroeg in april 2015 3,23 miljard euro. In april 2014 was dit 3,21 miljard euro. De gemiddelde waarde per kassabon in april 2015 was 22,25 euro. Dit is een stijging van 0.7% ten opzichte van april 2014.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in