Eyetrackingstudies: interessante marketinglessen
Wat kunnen internetmarketeers leren van eyetrackingonderzoek? Onder andere dat tekst veel belangrijker is dan graphics. En dat fancy…
Hoe kun je webpagina’s en advertenties zo ontwerpen dat ze maximaal effectief zijn? Enkele lessen uit eye-trackingstudies, hot in de wereld van het webdesign:
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
- Websitebezoekers kijken het eerst naar de tekst op een webpagina, pas daarna naar de plaatjes.
- Het oog valt het eerst op de linkerbovenhoek van de webpagina. Bezoekers scannen pagina’s in de vorm van een F.
- Bezoekers negeren banners (ze laten hun oog er hooguit een fractie van een seconde op vallen).
- Fancy vormgeving en lettertypes worden genegeerd, omdat bezoekers ervan uitgaan dat het daarbij om reclame gaat.
- Als getallen (twaalf) als cijfers (12) worden weergegeven, maakt dat de pagina veel makkelijker scanbaar op feitelijke informatie.
- De lettergrootte beïnvloedt het leesgedrag. Een kleinere letter stimuleert aandachtig lezen, een grotere letter stimuleert scannen.
- Korte alinea’s worden beter gelezen dan lange.
- Advertenties bovenin en aan de linkerkant krijgen de meeste ‘oogaandacht’.
- Advertenties die in de buurt staan van de beste content, worden meer bekeken.
- Tekstadvertenties worden beter bekeken dan alle andere soorten advertenties.
- Simpele, ‘cleane’ foto’s met gezichten van mensen krijgen meer aandacht dan abstracte of kunstzinni-ge foto’s. En gewone, ‘echte’ mensen worden beter bekeken dan modellen.
- Mensen besteden relatief veel tijd aan het bekijken van buttons en menu’s (die dus goed moeten zijn ontworpen).
- Het navigatiemenu kan het best boven aan de pagina staan.
- Opsommingen (met bullets) houden de aandacht langer vast.
- Grotere tekstblokken worden slecht bekeken.
- Veel open ruimte is goed (ergo: prop pagina’s niet te vol met tekst en beeld).
Bron: Virtualhosting.com
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid