‘Ervaren retailers toekomstige koplopers in e-business’


Zij integreren virtueel in fysiek en maken dus van e-tail gewoon retail en andersom. Het Retail Management Center deed onderzoek naar de kansen en bedreigingen van de traditionele retail. De conclusie, aldus het RMC: fysieke retailers hebben de ervaring om producten in de gewenste hoeveelheid, op tijd, tegen redelijke prijs en, door jarenlange kostenbeheersende maatregelen, met behoud van marge te kunnen leveren. En wellicht nog belangrijker: zij hebben een goed functionerend systeem als het gaat om het innemen of omruilen van producten. Virtuele aanbieders die denken dat zij geen retailpartner nodig hebben, of die niet bereid zijn om zelf een goed functionerend netwerk op te bouwen van fysieke retailoutlets met de daarbij benodigde kennis van zaken, zullen hun tanden breken op dit logistieke probleem. Een verregaande integratie van e-commerce en fysieke retail is dus onvermijdelijk.
De ervaring van de traditionele postorderbedrijven, aangevuld met de extra mogelijkheden van de nieuwe technologie, zou wel eens een grotere bedreiging kunnen vormen voor de retailer. Maar ook dan zal men rekening moeten houden met het ijzersterke voordeel dat de ketenretailer nu eenmaal heeft; altijd op redelijke afstand een fysieke winkel ter aanvulling op hun virtuele aanbod. Uiteindelijk zal ook het postorderbedrijf "clicks en bricks" gaan integreren. Hetzij door te kiezen voor samenwerking met retailers, hetzij door zelf fysieke outlets te openen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid