Overslaan en naar de inhoud gaan

Daling in tv-bestedingen

Paul van Niekerk is een aardige man, maar hij vertegenwoordigt een lobby met zijn Stichting tot Promotie en Optimalisatie van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Paul van Niekerk is een aardige man, maar hij vertegenwoordigt een lobby met zijn Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (), dus geen onafhankelijk onderzoeksinstituut. Deze week schreven weblogs en vakbladen over reclame braaf het persbericht van Paul over. Dat is niet zijn fout. Wie onderzoekt er nog? Rekent u even mee?

related partner content for mobile comes here

Persbericht van afgelopen week van Spot:
"De netto reclamebestedingen op televisie zijn in 2006 gestegen naar 797 miljoen euro. De bestedingen liggen 29 miljoen hoger dan in 2005, wat een groei van 3,8% betekent. In 2005 werd een omzet van 768 miljoen euro behaald. Het betreft hier de reclamebesteding voor reclamespots, uitgaven aan reclame buiten de blokken zijn niet inbegrepen. De opgave is gebaseerd op bestedingen bij de Nederlandse televisiezenders, welke alle zijn aangesloten bij Spot."

Uit het over het eerste halfjaar: "De netto bestedingen voor televisiereclame zijn in de eerste helft van 2006 sterk gestegen. De bestedingen zijn uitgekomen op een bedrag van 387 miljoen, wat een groei betekent van ruim 9% ten opzichte van 2005. De toename in het tweede kwartaal is nog hoger uitgekomen met een groeipercentage van 12%."

Eerste halfjaar 2005: 387 miljoen X 100/109 = 355 miljoen
Tweede halfjaar 2005: 768 - 355 = 413 miljoen
Tweede halfjaar 2006: 797 - 387 = 410 miljoen

Dat is een daling met minder dan 1 procent, niet veel, maar allerminst een stijging. Voor Planet Multimedia gaf . Paul gebruikte het woord '0-groei'. Mooi woord ook, toch? Ik begin niet weer m'n stokpaardje te berijden en te zeuren over de vage grenzen tussen marketing en jokken. Het is weekend.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in