Daling in tv-bestedingen
Paul van Niekerk is een aardige man, maar hij vertegenwoordigt een lobby met zijn Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (Spot), dus geen onafhankelijk onderzoeksinstituut. Deze week schreven weblogs en vakbladen over reclame braaf het persbericht van Paul over. Dat is niet zijn fout. Wie onderzoekt er nog? Rekent u even mee?
Persbericht van afgelopen week van Spot:
"De netto reclamebestedingen op televisie zijn in 2006 gestegen naar 797 miljoen euro. De bestedingen liggen 29 miljoen hoger dan in 2005, wat een groei van 3,8% betekent. In 2005 werd een omzet van 768 miljoen euro behaald. Het betreft hier de reclamebesteding voor reclamespots, uitgaven aan reclame buiten de blokken zijn niet inbegrepen. De opgave is gebaseerd op bestedingen bij de Nederlandse televisiezenders, welke alle zijn aangesloten bij Spot."
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisUit het persbericht over het eerste halfjaar: "De netto bestedingen voor televisiereclame zijn in de eerste helft van 2006 sterk gestegen. De bestedingen zijn uitgekomen op een bedrag van 387 miljoen, wat een groei betekent van ruim 9% ten opzichte van 2005. De toename in het tweede kwartaal is nog hoger uitgekomen met een groeipercentage van 12%."
Eerste halfjaar 2005: 387 miljoen X 100/109 = 355 miljoen
Tweede halfjaar 2005: 768 - 355 = 413 miljoen
Tweede halfjaar 2006: 797 - 387 = 410 miljoen
Dat is een daling met minder dan 1 procent, niet veel, maar allerminst een stijging. Voor Planet Multimedia gaf Van Niekerk commentaar. Paul gebruikte het woord '0-groei'. Mooi woord ook, toch? Ik begin niet weer m'n stokpaardje te berijden en te zeuren over de vage grenzen tussen marketing en jokken. Het is weekend.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid