Overslaan en naar de inhoud gaan

B2B-adverteerder zet in op internet

Business-to-business adverteerders verwachten veel van mogelijkheden van internet en verwachten deze op korte termijn te benutten. Dit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ithaka ondervroeg voor het onderzoek ‘B2B Mediabestedingen 2007-2008’ 400 adverteerders met budgetverantwoordelijkheid vanuit verschillende branches, uiteenlopende bedrijfsgrootte en marketingbudgetten.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek komt naar voren dat online kanalen zich in korte tijd een unieke positie hebben verworven in de communicatiemix van B2B-adverteerders en mediabureaus. Online voegt volgens de respondenten nieuwe waarde toe en kan goed gecombineerd worden met traditionele media. Belangrijke drijfveer voor adverteerders is de mogelijkheid om online direct met hun klanten te kunnen communiceren en de effecten van hun inspanningen meetbaar te krijgen. Hoewel adverteerders daar niet naar gevraagd zijn in dit onderzoek, is de onderliggende primaire ontwikkeling dat klanten van adverteerders meer en meer online zijn en op die manier inmiddels dus ook bereikt kunnen worden. Uit het onderzoek blijkt dat de B2B-adverteerder zijn klanten ook online volgen.

Adverteerders verwachten de komende twee jaar steeds meer te kunnen besteden. 57 procent verwacht de komende jaren een groei van het marcombudget, 36 procent denkt dat het budget gelijk blijft. 53 procent verwacht de komende jaren een toename van het budget voor arbeidsmarktcommunicatie, 38 procent verwacht dat dat budget gelijk blijft. Als drivers voor de budgettoename worden genoemd de economische groei, toenemende concurrentie en de nieuwe communicatiemogelijkheden.

Adverteerders verwachten daarnaast ook een wijziging in de communicatiestrategie. Het aandeel van online media in de mix zal de komende twee jaar in ieder geval sterk toenemen. Traditionele media blijven echter waardevol; adverteerders denken de komende jaren meer te komen tot crossmediale strategieën. De toename van online in het marcombudget zal met name ten koste gaan van B2B-tijdschriften (-4 pro-cent). Deze groep pakt op dit moment overigens de grootste hap uit het marcombudget van de B2B-adverteerder.

Welke sectoren maken het meeste gebruik van de nieuwe kanalen? Reclame/media, ICT en zakelijke dienstverlening gaan goed mee in de online trend. Industrie, Bouw en Gezondheidszorg maken nog het minste gebruik van online media. Maar ook in deze laatste drie sectoren neemt het belang van print af. Overigens is de sector ICT weer een stijging van print te zien, aldus de onderzoekers.

Welke online kanalen verwacht de adverteerder in te zetten? De meeste aandacht blijft uitgaan naar zakelijke websites, gevolgd door online nieuwsbrieven en e-mailings. Het aandeel zoekmachinemarketing stijgt sterk, net als weblogs en RSS-feeds. Video- en podcasting blijven achter, net als narrowcasting.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in