B2B-adverteerder zet in op internet
Ithaka ondervroeg voor het onderzoek ‘B2B Mediabestedingen 2007-2008’ 400 adverteerders met budgetverantwoordelijkheid vanuit verschillende branches, uiteenlopende bedrijfsgrootte en marketingbudgetten.
Uit het onderzoek komt naar voren dat online kanalen zich in korte tijd een unieke positie hebben verworven in de communicatiemix van B2B-adverteerders en mediabureaus. Online voegt volgens de respondenten nieuwe waarde toe en kan goed gecombineerd worden met traditionele media. Belangrijke drijfveer voor adverteerders is de mogelijkheid om online direct met hun klanten te kunnen communiceren en de effecten van hun inspanningen meetbaar te krijgen. Hoewel adverteerders daar niet naar gevraagd zijn in dit onderzoek, is de onderliggende primaire ontwikkeling dat klanten van adverteerders meer en meer online zijn en op die manier inmiddels dus ook bereikt kunnen worden. Uit het onderzoek blijkt dat de B2B-adverteerder zijn klanten ook online volgen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAdverteerders verwachten de komende twee jaar steeds meer te kunnen besteden. 57 procent verwacht de komende jaren een groei van het marcombudget, 36 procent denkt dat het budget gelijk blijft. 53 procent verwacht de komende jaren een toename van het budget voor arbeidsmarktcommunicatie, 38 procent verwacht dat dat budget gelijk blijft. Als drivers voor de budgettoename worden genoemd de economische groei, toenemende concurrentie en de nieuwe communicatiemogelijkheden.
Adverteerders verwachten daarnaast ook een wijziging in de communicatiestrategie. Het aandeel van online media in de mix zal de komende twee jaar in ieder geval sterk toenemen. Traditionele media blijven echter waardevol; adverteerders denken de komende jaren meer te komen tot crossmediale strategieën. De toename van online in het marcombudget zal met name ten koste gaan van B2B-tijdschriften (-4 pro-cent). Deze groep pakt op dit moment overigens de grootste hap uit het marcombudget van de B2B-adverteerder.
Welke sectoren maken het meeste gebruik van de nieuwe kanalen? Reclame/media, ICT en zakelijke dienstverlening gaan goed mee in de online trend. Industrie, Bouw en Gezondheidszorg maken nog het minste gebruik van online media. Maar ook in deze laatste drie sectoren neemt het belang van print af. Overigens is de sector ICT weer een stijging van print te zien, aldus de onderzoekers.
Welke online kanalen verwacht de adverteerder in te zetten? De meeste aandacht blijft uitgaan naar zakelijke websites, gevolgd door online nieuwsbrieven en e-mailings. Het aandeel zoekmachinemarketing stijgt sterk, net als weblogs en RSS-feeds. Video- en podcasting blijven achter, net als narrowcasting.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid