Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders merken niets van één net minder

Het schrappen van een publiek net; altijd goed voor een mooi potje moddergooien. Eén ding staat vast: adverteerders missen niets.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De discussie over het VVD-voorstel om van drie naar twee publieke zenders te gaan verloopt overal, dus ook op Adformatie.nl, volgens de bekende lijnen. Liefhebbers van een aantal publieke programma’s zien het VVD-idee als een persoonlijke hetze tegen alles wat kwalitatief en cultureel is. Anderen denken dat met het schrappen van amusement en sport uit het publieke aanbod niets mis is. Die categorieën worden immers prima opgepakt door commerciële zenders.

related partner content for mobile comes here

Feitelijk is er natuurlijk geen enkele reden waarom er überhaupt een publieke omroep nodig zou zijn. Net zo min als er een reden is om staatskranten, -tijdschriften of –sites te exploiteren. Dat gebeurt ook niet. En terecht. Waarom moet de overheid een Volkskrant, NRC of De Groene uitgeven? Precies. Waarom dan wel met belastinggeld Pauw & Witteman ‘publiceren’. Of het Journaal. Voor de liefhebber: deze redenatie is uitstekend verwoord in HP de Tijd.

Ter zake nu: wat merken adverteerders – dit is wel Adformatie.nl – van een mogelijk schrappen van één net? Niets. Helemaal niets. Laten we ervan uitgaan dat sport en amusement sneuvelen. De behoefte aan sport en amusement verdwijnt niet. Dus zullen andere partijen deze schone taak op zich nemen. Informatie blijft een categorie waarvan doemdenkers vermoeden dat democratie verdwijnt bij het verdwijnen van deze categorie uit de publieke netten. Het tegendeel is natuurlijk waar. Net als bij kranten zullen commerciëlen graag en snel eigen Pauw & Wittemans produceren en andere rubrieken. Net het verdwijnen van oneerlijke concurrentie is daar een prima boterham mee te verdienen.

De kijker merkt dus niets. Er verdwijnen geen banen, er verschuiven louter banen. De adverteerder heeft werkelijk nergens last van; die verhuist mee met de kijker naar een andere zender.

Kortom, kan iemand uitleggen wat het probleem is?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in