Overslaan en naar de inhoud gaan

70% Organisaties niet tevreden met CRM

Customer Relationship Management (CRM) neemt de komende jaren weliswaar aan belang toe, maar de meerderheid van de ondernemers is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het merendeel van de respondenten geeft te kennen dat het toekomstpotentieel van CRM nog steeds aanzienlijk is. CRM wordt vooral gebruikt voor klantsegmentatie, de integratie van klantdata en het ontwikkelen van doelgroepconcepten om zo meer klantbinding te realiseren. Uit het onderzoek blijkt echter dat bijna 70 procent niet tevreden is over de huidige realisatie van de doelstellingen. Teveel tijd gaat op aan analyse en segmentatie zonder de commerciële processen hierop in te richten, zo blijkt uit het onderzoek.

related partner content for mobile comes here

Beperkte resultaten vragen om Customer Managed Relations (CMR). De financiële dienstverlening, telecommunicatie en retail lopen voorop met de invoering van CRM. De mode- en nuts-industrie laten ondanks het grote belang van CRM in deze sectoren juist weinig resultaten zien. De verschillen in het huidige realisatieniveau lijken weinig te zeggen over de plannen voor de toekomst: praktisch alle industrieën geven aan in de komende jaren meer in CRM te zullen investeren. Wat dat betreft is het vertrouwen in CRM niet aangetast, ondanks de huidige ontevredenheid. 'De wijze waarop CRM momenteel wordt ingezet moet worden herzien om in de toekomst wel een tevredenstellende bijdrage aan de klantwaarde te kunnen leveren,' aldus Jérôme Koelewijn, Associate Partner van Roland Berger in Nederland. 'De doelstelling - het verhogen van klantwaarde - wordt alleen maar relevanter. Dit vraagt dan ook om een fundamentele omkering van de waardeketen waarin de klant in plaats van de eigen organisatie stuurt, oftewel: Customer Managed Relationships (CMR) in plaats van CRM.'

Aan het onderzoek hebben ruim 300 beursgenoteerde bedrijven deelgenomen, verdeeld over dertien verschillende industrieën en zes landen. De volgende landen zijn bij het onderzoek betrokken: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië en Portugal. De ondervraagden waren topmanagers in marketing en sales, in CRM en in IT.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in