Overslaan en naar de inhoud gaan

2016: het jaar dat designers in opstand komen

Open je Linkedin-app, Twitter, Facebook, check mediasites en huiver bij de enorme galerij aan lelijke visuals. Dit jaar moeten designers in…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Designers mogen graag mopperen. Dat ze te weinig erkenning krijgen, te weinig ruimte terwijl hun vak zo belangrijk is in een overvolle mediawereld. Klopt allemaal. Maar designers hebben het ook laten gebeuren dat merken in timelines zelden een eigen smoel hebben. ‘Vullers’ van sociale media kennen het spel. De leuke kop is bedacht en er moet een plaatje bij. Thinkstock wordt geopend (‘wie zit er in Thinkstock?’) en een cliché-beeld wordt toegevoegd.

Timeline visuals
Timeline visuals zijn de eerste beelden die de consument ziet van een merk. In de belangrijkste timelines – Google, YouTube, Facebook, Twitter, Linkedin – is dat beeld doorgaans ontzettend slecht. Vaak is volstrekt onduidelijk wat er wordt afgebeeld. Degenen die het beeld toevoegen houden zelden rekening met de mobiele telefoon, terwijl het beeld daar z’n werk moet doen.

De schuld? Die ligt zeker ook bij de designers zelf. Ze ontwerpen het liefst op hele grote Apple’s, formaat flatscreen. Daar priegelen ze graag en zijn dol op hun gave vondsten. De realiteit is echter de smartphone. Daar blijft van het gepriegel niets over. Design, en met name contentdesign, is een vak geworden. Magazine-ontwerpers lopen voortdurend vast in hun pogingen om timeline visuals te maken. Ze werken te gedetailleerd en durven niet tot de kern te komen.
Laat het een opdracht zijn voor het nieuwe jaar: stop de vervuiling van timelines met lelijke plaatjes. Laat (digitaal) contentdesign een echt vak worden.
 

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in