Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat bedrijven kunnen leren van retail en de evenementenindustrie

"Kantoor hubs zijn inspirerender om te werken dan in de doorsnee kantoortuin"
Partner
Capital C

Op de plek waar ooit diamanten werden verhandeld, vind je nu de nieuwe creatieve hub van Amsterdam: Capital C. Hier, aan de oevers van de Amstel, ondersteunen we creatieve professionals in alle fasen van hun carrière en vieren we creativiteit van alle soorten. Creativiteit is geen mysterieuze, onaanraakbare gave. Het is een ongedefinieerde som van intelligentie, professionaliteit, toewijding, humor, zelfvertrouwen en soms gewoon dom geluk. We begrijpen dat je soms eerst 567 afgrijselijke ideeën moet bedenken, voor je tot iets (potentieel) briljants komt. En daarom biedt Capital C de ruimte voor al die 567 afgrijselijke ideeën én voor dat ene idee dat wél werkt. Creativiteit heeft ruimte nodig om dingen uit te proberen, te falen en opnieuw te proberen. Capital C heeft deze ruimtes. Op de eerste en tweede verdieping van het oude diamantgebouw vind je co-workspaces waar flexers samenkomen. Een plek waar het print-papier nooit op is en de koffie altijd klaar. Ben je meer op zoek naar vastigheid? Kies dan voor een kantoor. Wij hebben genoeg plek voor jou, je collega’s en medewerkers. 8.000m2 in totaal om precies te zijn.

Wat bedrijven kunnen leren van retail en de evenementenindustrie
Wat bedrijven kunnen leren van retail en de evenementenindustrie

Adformatie huurt ruimte bij ons in Capital C. Ik zeg expres ruimte in plaats van een kantoor, want je krijgt de hele belevenis erbij. Van de steeds weer verrassende kunst -de expo begint al in de parkeergarage- tot het restaurant, waar je je smaakpapillen prikkelt, maar ook de hele dag welkom bent om te werken, bij wijze van change of scenery. En moet je echt even je kop leegmaken, dan pak je een bank aan ’t Weesperplein, of schrijf je je artikel in Bar Lempicka om de hoek.

Ook de buurt krijg je erbij. En denk niet dat wij een rare creatieve eend in de bijt zijn. Andere office operators als Spaces, B, HNK, Tribes, WeWork of zelfs Regus zijn stuk voor stuk inspirerender om te werken dan in de doorsnee kantoortuin in een saai stuk vastgoed waar dan ook. Maak het leuk om naar werk te komen en je zal zien dat je bedrijf er wel bij vaart. Dat zie je echt wel terug in mensen hun output, in de onderlinge sfeer en in slinkend ziekteverzuim, om maar wat te noemen.

Wat dat betreft moet de doorsnee kantoortuinenbusiness eens kijken naar hoe men in de retailindustrie met hun ruimtes omspringt. Kijk naar shoppingmalls. Waar van alles te zien en te beleven is, waar je ook van eilandje naar eilandje hopt, overal nieuwe prikkels opdoet, waar retailers meerdere malen per jaar veranderen. Doe dat voor je huurders, met je kantorenpand zou ik zeggen. Doet wonderen!

Trappenhuis Capital C
Kunst in het trappenhuis bij Capital C

Camper in een boerenschuur

Of kijk naar de evenementenindustrie, waar ik veel innovatie verwacht, na corona. Natuurlijk omdat ze moeten innoveren om te overleven, maar ook omdat zij als geen ander snappen hoe je ruimtes steeds weer opnieuw uitvindt. De ene keer voor de fans van een rockband, dan weer voor de aanhang van een mindfulness-guru, dan weer voor een culinair festijn van 5 dagen. Net zo makkelijk toveren zij straks hun ruimtes om tot kantoorspeeltuinen waar bedrijven bijvoorbeeld een week lang intrekken met hun mensen om er op een leuke manier een moeilijk project te tackelen. In een omgeving die helemaal past bij de merk vibes van het bedrijf. Ben je een beetje een leuke werkgever, dan doe je dat 6 tot 8 keer per jaar met je collega’s. En geef je ze daaromheen de vrijheid om zelf een mix te maken van thuiswerken, bij een office operator een desk te gebruiken, of naar kantoor te komen wanneer dat zo uitkomt. Maar maak ‘t leuk, afwisselend, creëer dan wel verrassingselementen op je werkvloer. Om de zoveel tijd andere kunst aan de muren ís al een beginnetje.

Mijn beste vriendin, vroeger mijn vrouw, heeft laatst voor een werksessie met Nationale Nederlanden haar eigen camper neergezet in een boerenschuur. Die giergeur is waarschijnlijk nooit meer uit die camper te krijgen. Reken maar dat die Zuidas-types lol gehad hebben. Die werksessie gaan ze nooit meer vergeten. Inclusief wat ze er zoal geleerd hebben. Dat staat allemaal levenslang gegrift in die hersenen van die NN’ers. Ga nou ‘ns bij jezelf na: weet jíj nog wat er op dat whiteboard stond waar je laatst naar zat te staren vanaf dat klapstoeltje in dat typische vergaderzaaltje van jullie?

Door: Thomas Zwart

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Capital C

Op de plek waar ooit diamanten werden verhandeld, vind je nu de nieuwe creatieve hub van Amsterdam: Capital C. Hier, aan de oevers van de Amstel, ondersteunen we creatieve professionals in alle fasen van hun carrière en vieren we creativiteit van alle soorten. Creativiteit is geen mysterieuze, onaanraakbare gave. Het is een ongedefinieerde som van intelligentie, professionaliteit, toewijding, humor, zelfvertrouwen en soms gewoon dom geluk. We begrijpen dat je soms eerst 567 afgrijselijke ideeën moet bedenken, voor je tot iets (potentieel) briljants komt. En daarom biedt Capital C de ruimte voor al die 567 afgrijselijke ideeën én voor dat ene idee dat wél werkt. Creativiteit heeft ruimte nodig om dingen uit te proberen, te falen en opnieuw te proberen. Capital C heeft deze ruimtes. Op de eerste en tweede verdieping van het oude diamantgebouw vind je co-workspaces waar flexers samenkomen. Een plek waar het print-papier nooit op is en de koffie altijd klaar. Ben je meer op zoek naar vastigheid? Kies dan voor een kantoor. Wij hebben genoeg plek voor jou, je collega’s en medewerkers. 8.000m2 in totaal om precies te zijn.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in