Volkskrant onderzoekt bijlage New York Times


De Amerikaanse bijlage wordt gemaakt in New York en bestaat uit een selectie van hun beste artikelen van de week, vertelt adjunct-hoofdredacteur Arie Elshout van De Volkskrant aan De Gooi- en Eemlander. De artikelen in de Amerikaanse bijlage gaan over verschillende thema's. Er staan reportages in en verhalen over het leven in Amerika, maar ook onderwerpen die mondiaal spelen op het gebied van wetenschap, economie en cultuur.
De wekelijkse bijlage van de New York Times wordt al ruim een jaar toegevoegd aan de Franse krant Le Monde en sinds vorige maand wordt de bijlage ook gelezen door de abonnees van de Deense krant Politiken. Het Engelstalige katern wordt eveneens via Aziatische kranten verspreid.
Elshout werd een half jaar geleden benaderd door de New York Times met de vraag of De Volkskrant mee wil doen. ‘Mogelijk is het een manier om hoogopgeleide jongeren te verleiden en studenten naar De Volkskrant te trekken. Bij Le Monde is dit al het geval.’
Het plan heeft wel gevolgen voor de indeling van de zaterdagkrant en er zijn hoge kosten aan de bijlage verbonden, zegt Elshout. ‘Het is de vraag of we die zullen terugverdienen. Qua advertenties doet de bijlage het in Frankrijk niet goed. Ook daar hebben ze veel last van de ingestorte advertentiemarkt.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid