
Binnen het panel van TNS Nipo (N=15.000) wordt gemeten hoeveel views een banner realiseert. Dit gebeurt op basis van software van Wakoopa (winnaar van de MOA Innovatie Award 2010). Vervolgens wordt door Adfact informatie gekoppeld aan banners over markt, merk, product, formaat en adserver. Binnen belangrijke markten worden daarbij de verschillende banners samengevoegd tot campagnes waardoor het bereik van campagnes in kaart kan worden gebracht. Volgens Lars de Vries, directeur van Adfact, is het voordeel van de gebruikte techniek dat er geen gebruik wordt gemaakt van het uitlezen van cookies, maar van software die met toestemming op de computer van consumenten is geplaatst. De Vries: ‘De banner-uitingen worden in ons multimedia-archief opgeslagen en aangevuld met informatie over het aantal views, verschijningsdatum, formaat, domein en advertentie netwerk. Tenslotte wordt er informatie over branche, product etc. aan toegevoegd. We bieden hiermee voor het eerst globaal inzicht in de hele markt. Je kan nu zien wat de concurrent doet.’
De meetmethode van Adfact en TNS Nipo houdt geen rekening met de positie van de geserveerde banner. Een banner die ‘onder de vouw’ wordt geserveerd, komt mogelijk niet op het scherm van de gebruiker, maar wordt wel meegeteld in het totaalbereik. De Vries: ‘We kunnen niet meten of mensen binnen ons panel de banner gezien hebben. Ze hebben wel de kans om hem te zien. Onze software houdt nog geen rekening met onder en boven de vouw maar wel met banners die niet zijn ingeladen of die op andere pagina’s staan. Dus als je aan het surfen bent en je hebt meerdere pagina’s tegelijk openstaan dan registreert de software alleen de banners van de pagina die wordt vertoond op je beeldscherm.’
Vacatures
Communicatieadviseur
SamergoMedewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteUit een analyse van Adfact en TNS NIPO blijkt dat het merk Zalando in 2011 het grootste ‘bereik’ realiseert met zijn online display-campagnes. Adfact en TNS Nipo rapporteren ruim 3,5 miljard geserveerde banners. De Vries: ‘Dat is 3,8 procent van de totaal vertoonde display ads gevolgd door Ditzo (3,3 pct), Vodafone (2,2 pct), KPN (2,1 pct) en Tele2 (2,1 pct).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid