Overslaan en naar de inhoud gaan

TNS Nipo en Adfact meten bannerbereik

TNS Nipo en Adfact zijn een samenwerkingsverband aangegaan om bannerbereik inzichtelijk te maken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Binnen het panel van TNS Nipo (N=15.000) wordt gemeten hoeveel views een banner realiseert. Dit gebeurt op basis van software van Wakoopa (winnaar van de MOA Innovatie Award 2010). Vervolgens wordt door Adfact informatie gekoppeld aan banners over markt, merk, product, formaat en adserver. Binnen belangrijke markten worden daarbij de verschillende banners samengevoegd tot campagnes waardoor het bereik van campagnes in kaart kan worden gebracht. Volgens Lars de Vries, directeur van Adfact, is het voordeel van de gebruikte techniek dat er geen gebruik wordt gemaakt van het uitlezen van cookies, maar van software die met toestemming op de computer van consumenten is geplaatst. De Vries: ‘De banner-uitingen worden in ons multimedia-archief opgeslagen en aangevuld met informatie over het aantal views, verschijningsdatum, formaat, domein en advertentie netwerk. Tenslotte wordt er informatie over branche, product etc. aan toegevoegd. We bieden hiermee voor het eerst globaal inzicht in de hele markt. Je kan nu zien wat de concurrent doet.’

related partner content for mobile comes here

De meetmethode van Adfact en TNS Nipo houdt geen rekening met de positie van de geserveerde banner. Een banner die ‘onder de vouw’ wordt geserveerd, komt mogelijk niet op het scherm van de gebruiker, maar wordt wel meegeteld in het totaalbereik. De Vries: ‘We kunnen niet meten of mensen binnen ons panel de banner gezien hebben. Ze hebben wel de kans om hem te zien. Onze software houdt nog geen rekening met onder en boven de vouw maar wel met banners die niet zijn ingeladen of die op andere pagina’s staan. Dus als je aan het surfen bent en je hebt meerdere pagina’s tegelijk openstaan dan registreert de software alleen de banners van de pagina die wordt vertoond op je beeldscherm.’

Uit een analyse van Adfact en TNS NIPO blijkt dat het merk Zalando in 2011 het grootste ‘bereik’ realiseert met zijn online display-campagnes. Adfact en TNS Nipo rapporteren ruim 3,5 miljard geserveerde banners. De Vries: ‘Dat is 3,8 procent van de totaal vertoonde display ads gevolgd door Ditzo (3,3 pct), Vodafone (2,2 pct), KPN (2,1 pct) en Tele2 (2,1 pct).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in