The next tribe leader?


De nieuwe tribe leaders willen de wereld mooier maken, aardiger zijn voor elkaar, bedrijven vertellen dat ze wel mee moeten in de veranderingen anno 2010 en online reputaties in kaart brengen. Als je maar gepassioneerd bent over iets, dan kun je het verschil maken. De communicatiemiddelen heb je immers tot je beschikking.
Want volgens Seth is het daarmee simpel te doen. Vertel een verhaal, verbind het in een tribe, leid een beweging en zorg voor verandering. Dankzij internet zijn immers veel geografische, economische en tijdsgrenzen verdwenen. Nieuwe tribes ontstaan en bestaande tribes groeien snel door blogs en social networks. Een nieuwe vorm van leiderschap. Los van geld of macht. En je hebt geen charisma nodig. Nee, je krijgt vanzelf charisma als je eenmaal de initiatiefnemer van de tribe bent. Wat kunnen we hiervan leren?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet blijkt wel dat mensen het tijdens de sessie eens zijn met Seth “Wie weigert mee te groeien in deze veranderende wereld, gaat het gewoon niet redden”. Hoe raken bedrijven écht “connected” met hun “clients?” In ieder geval niet door het traditionele denken los te laten op nieuwe media. Zoals veel marketeers nu doen. Daardoor neemt zelfs het vertrouwen van de consument soms af in nieuwe media. Marketeers zijn teveel bezig met zenden in plaats van het voeren van een dialoog. Maar ach, dat soort marketeers en bedrijven is sowieso geen lang leven beschoren.
Hoe moet het dan wel? Stel de community centraal. Geef aandacht en voer de dialoog. Fish where the fish are. Zorg dat je 2010 – het jaar van de waarheid – aangrijpt om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. Wees transparant, helder, duurzaam en laat zien wat je doet. Pas de structuur van je organisatie aan op de veranderende wereld. Creëer nieuwe arbeidsomstandigheden, geheel ingespeeld op de nieuwe technologie. Kies een duidelijke focus, de beweging die je in gang zet en je krijgt vanzelf verbindingen met andere tribes en “volgers”, mensen die willen meebouwen aan je bedrijf. Mensen die tegenwoordig kijken of zij zelf bij een bedrijf passen in plaats van andersom. En mensen die kennis met je willen delen, gezamenlijk nieuwe producten of diensten willen ontwikkelen en jouw tribe verder onder de aandacht brengen. En dat allemaal met het daarbij behorende verbindende leiderschap. Een leider die inspireert. Kortom, word de next tribe leader!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid