Overslaan en naar de inhoud gaan

SMA: prijzenslag is zaak van retailers

Naar aanleiding van uitspraken van supermarktorganisaties in advertenties en in de pers dat fabrikanten de prijsverlaging van supermarkten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De SMA is van mening dat de huidige prijzenslag tussen supermarkten op korte termijn weliswaar tot aantrekkelijke besparingen voor de portemonnee van de consument leidt, maar op langere termijn tot verschraling van het assortiment en tot minder keuzemogelijkheden voor de consument.
Door de prijzenslag kan de ruimte voor fabrikanten voor innovatie worden aangetast. Hierdoor zijn ze minder in staat om ook in de toekomst nieuwe producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan consumentenwensen. Dit is niet in het belang van de consument.

related partner content for mobile comes here

Voor het bestaan van kleinere (buurt)supermarkten kan een langdurige prijzenslag zeer bedreigend zijn, met alle gevolgen van dien voor het lokale voorzieningenniveau. Ditzelfde geldt voor alle benodigde investeringen om duurzame productie van voedingsmiddelen verder te intensiveren. Niet voor niets noemt ook minister Veerman deze ontwikkeling ‘buitengewoon zorgelijk’.

De SMA huldigt het standpunt dat supermarkten zelf volledig verantwoordelijk zijn voor het bepalen van de consumentenprijs. De huidige prijzenslag is een gevecht om de voorkeur van de consument tussen individuele supermarktformules en kan leiden tot een verschuiving van de omzet van de ene naar de andere supermarkt. Met een eventuele verschuiving is geen enkel fabrikantenbelang gediend.
Conditieverzoeken van handelspartners moeten beoordeeld worden aan de hand van het ‘Voor wat hoort wat ‘-beginsel. Dit houdt in dat tegenover een prestatie van een fabrikant, zoals in dit geval het verlenen van kortingen, een tegenprestatie van handelspartners moet staan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in