Overslaan en naar de inhoud gaan

Rijkdom wat stiller graag

Jos Birken signaleert elke maand in Tijdschrift voor Marketing verrassende en opmerkelijke marketingzaken in Azië. Dit is er eentje. Meer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ambtelijke corruptie staat in China steeds meer in de schijnwerper en de Chinese regering haakt (of beter: hakt) daar nu vanaf het hoogste niveau op in.

related partner content for mobile comes here

Als je het nu te opzichtig breed laat hangen, loop je gevaar. Dat heeft ‘Brother Watch’ geweten, een ambtenaar die vaak werd gefotografeerd met telkens een nieuw duur horloge om de pols. Hij werd uit zijn ambt ontzet en is inmiddels veroordeeld tot een lange gevangenisstraf.

Dat heeft directe gevolgen voor de omzet in luxegoederen. Merken als Louis Vuitton en Gucci hebben het nu zwaar te verduren. Maar geld voor mooie spulletjes is er nog steeds volop, en Prada en Bottega Veneta doen het goed. Waarom juist zij?

Dat zit ’m in de grootte van het logo. Tot voor kort moest je van een kilometer afstand kunnen zien dat een accessoire duur was, en de met logo’s overdekte Louis Vuitton-tassen voeren daar wel bij.

Prada is wat ingetogener. Tegenwoordig laat je liever in kleine kring zien hoe rijk je bent. En zo draagt de strijd tegen corruptie bij aan de goede smaak.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in