Reclamebranche ziet omzet dalen
Waar dienstverleners als schoonmaakbedrijven en advocaten hun omzet in het vierde kwartaal van 2008 nog zagen stijgen, ging die bij de reclamebranche als enige omlaag: 3,6 procent ten opzichte van 2007.
Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Over heel 2008 kromp de omzet in de reclamesector met 0,4 procent. Reclamebureaus hebben het moeilijk omdat veel adverteerders snijden in hun reclame-uitgaven. ‘Niet alleen het aantal orders, maar ook de budgetten gaan achteruit’, zegt directeur Frans Blanchard van de Vea. ‘Bedrijven zeggen steeds vaker: kan die reclamecampagne niet voor wat minder, want wij hebben minder geld.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaVolgens Blanchard zijn ontslagen onvermijdelijk. ‘Als reclamebureaus in goede tijden een klant verliezen, dan gaan ze op zoek naar nieuwe klanten en ontslaan ze niet meteen werknemers. Nu is de situatie een stuk moeizamer.’ Volgens de cijfers van het CBS verwacht bijna een kwart van de reclamebureaus mensen te moeten ontslaan in 2009. Naar schatting werken er dertigduizend Nederlanders in de reclamebranche.
Ook faillissementen dreigen, denkt Michel van Honk van het Rotterdamse bureau BVH. ‘Veel bedrijven worstelen op dit moment om te blijven bestaan.’ Een extra moeilijkheid daarbij is de verslechterde betalingsmoraal onder bedrijven, zegt Van Honk. Ze betalen veel later dan normaal. 'Dat merk je niet in je omzet, maar wel in je liquiditeit. Want de salarissen van onze werknemers gaan ondertussen gewoon door.’
Bron: de Volkskrant
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid