Overnamemarkt Europese media ingezakt
Het aantal transacties nam in vergelijking met 2008 met een derde af tot negentig, de waarde ervan zakte zelfs met 63 procent tot 6,3 miljard euro. Dit blijkt uit een rapport van adviesbureau van PricewaterhouseCoopers (PwC). In 2009 waren er 90 transacties (135 in 2008).
Volgens PwC zal de transformatie van traditionele mediabedrijven, de schuldenlast van mediabedrijven en de voorzichtig aantrekkende economie in 2010 leiden tot een opleving van fusies en overnames in de mediasector. Het verwerven van een meerderheidsbelang in het in Nederland beursgenoteerde Jetix door Walt Disney was goed voor een vijfde plaats op de lijst van Europese M&A-deals in de mediasector.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe daling van 63 pct ten opzichte van de transactiewaarde in 2008 is volgens Cornelis Smaal, partner transaction services bij PricewaterhouseCoopers, het gevolg van het feit dat Europese mediabedrijven
het afgelopen jaar hebben gebruikt om het eigen huis op orde te brengen. 'Bedrijven waren genoodzaakt zich te focussen op kostenreducties en financiële herstructureringen in plaats van op fusies en overnames. Al had de markt wat meer verwacht van strategische kopers nu de slagkracht en daarmee de concurrentie van private equity-partijen geringer is. Bovendien stonden er slechts topbedrijven te koop die de verkopers echter niet tegen kredietcrisisprijzen wilden verkopen. Daardoor liepen veel onderhandelingen uiteindelijk op niets uit.'
Maar net als na de internetzeepbel voorziet Cornelis Smaal dat de transactiemarkt ook na de kredietcrisis weer zal opleven. 'Enerzijds heerst er vanwege een tekort aan vermogen, beperkte kredietfaciliteiten en sectorbrede herstructureringen nog steeds pessimisme in de branche. Anderzijds zullen deze zelfde herstructureringen en gewijzigde kapitaalstructuren op den duur leiden tot het
afstoten van onderdelen die niet meer passen binnen de strategie. Het aantrekken van de transactiemarkt in de tweede helft van 2009 wijst er bovendien op dat kopers en verkopers elkaar
langzamerhand weer vinden in de prijs of waarde van een onderneming.'
Door de periode van herstructureringen zijn banken overigens inmiddels zelf ook financiële stakeholders van een aantal mediabedrijven of –onderdelen. Daardoor spelen zij een grote rol in het bepalen van de toekomst van veel mediabedrijven. Hun focus voor de komende anderhalf jaar ligt naar verwachting met name op herstel van vermogen door mediabedrijven met hoge schulden te dwingen tot
de verkoop van onderdelen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid