Overslaan en naar de inhoud gaan

Ons ben zunig

Gastcolumnist Geert-Jan Smits
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

"The Internet has changed the way people buy things."

related partner content for mobile comes here

Het lijkt wel of prijs momenteel de doorslaggevende rol speelt in het hoofd van de consument. Het gaat economisch wat slechter. Dus kopen we liever bij of in plaats van bij Appie Heijn.

Maar is het zo dat wij fundementeel anders zijn gaan denken over producten, merken en prijzen door het internet? Ik vraag het me af en nodig jullie uit met mij mee te denken.

Internet heeft prijzen ongelooflijk transparant gemaakt. Binnen enkele seconden weet je bij welke winkel je de goedkoopste Miele wasmachine kunt krijgen. Dit betekent het einde van de lokale witgoed handelaar, maar ook van de verzekeringsagent op de hoek. Net als het reisbureau en de plaatselijke CD-zaak. Voor al deze spullen geldt dat ik mij weinig persoonlijk betrokken voel bij de verkoper. Ik moet een verzekering, reis of wasmachine hebben. Maar het maakt me weinig uit waar ik die handel koop.

Op internet vind ik via of razendsnel de goedkoopste winkel. Deze bevindt zich vaak in Almere of in het Oosten van het land, waar de grond nog goedkoop is. Einde verhaal voor de oude lokale verkoper in Amsterdam.

Kortom: ik ben zo benieuwd wat er gaat gebeuren met de middenstand in Nederland. Wordt de noeste MKB'er langzaam weggevaagd door de goedkoopste aanbieder van het land (mede vindbaar gemaakt door het internet), of loopt het allemaal niet zo'n vaart?

Echt, ik weet het niet. Help mij alstublieft een mening te vormen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in