Online tv-terugkijkgedrag onderzocht
Een op de drie Nederlanders kijkt televisieprogramma's van NPO of RTL terug op internet, zo blijkt uit gezamenlijk onderzoek van SKO en Stir.
Het is voor het eerst dat het 'terugkijkgedrag' voor doelgroepen in de Nederlandse markt in kaart wordt gebracht. Gemiddeld worden er in het eerste kwartaal van 2009 door 30 procent van het Nederlandse publiek tien streams van RTL of NPO bekeken. Het bereik van Web-tv, televisieprogramma’s bekeken via internet, is aanzienlijk hoger in de leeftijdscategorie 13-19 jaar (37 procent) en 20-34 jaar (40 procent). Bij 65+ ligt het niveau weer aanmerkelijk lager met een bereik van 11 procent.
Naast verschillen in doelgroepbereik blijken diverse soorten genres op internet een ander bereik te realiseren. Vooral informatie en amusement bereiken relatief veel mensen via het internet. Fictie wordt door een kleinere groep bekeken, maar indien dat het geval is, wel heel frequent. Het zijn de trouwe fans van soaps en series.
De vergelijking met het bereik van programma’s die via het televisietoestel uitgesteld worden bekeken via harddisk, video of settopbox leert dat beide vormen van uitgesteld kijken, via internet en via televisie, in zijn algemeenheid zeer vergelijkbaar in bereik zijn. Er zijn echter wel aanzienlijke verschillen tussen doelgroepen en genres. Hoe zich dat gaat ontwikkelen is de vraag, aangezien de internetpenetratie in Nederland al zeer hoog is, maar de penetratie van on-demand aanbod via de televisie nog sterk in ontwikkeling is.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid