Overslaan en naar de inhoud gaan

Mond-tot-mond reclame telt

Banken en verzekeraars die zich richten op Amerika en/of Japan moeten met hun marketingactiviteiten rekening houden met enorme lokale…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De diensteneconomie wordt steeds bepalender. Zelfs IBM haalt nu 94% van zijn omzet uit dienstenactiviteiten. In de VS zijn de bank- en verzekeringsbranche goed voor een totale jaaromzet van ca. 400 miljard dollar. Is het daarmee de belangrijkste markt? In Japan zitten acht van de twintig grootste financials wereldwijd. Ook niet niks. Een beetje bank of verzekeraar die over de grenzen wil, richt zich dus op de VS en/of Japan. In de VS kan je nog wel eens wat overnemen, vraag maar aan ING en Aegon, maar de Japanse markt is een vrijwel onneembaar bastion.
Voor de durfals niettemin een paar tips. In Amerika zijn mogelijke klanten, we denken dan met name aan b-to-b, goed te benaderen via persoonlijke verkoop, de Gouden Gids, en de massamedia. Mond-tot-mond reclame is hier niet erg doorslaggevend. Voor Japanse bedrijven die expanderen op de Amerikaanse markt geldt een andere aanpak. Zij zullen zich bij de keus van bank of verzekeraar met name oriënteren bij ‘business insiders’, dus de moedermaatschappij of andere Japanse partijen; bij deze moet dus een plaats in de 'evoked set' worden verkregen.

related partner content for mobile comes here

Op de Japanse markt is een doorbraak sowieso een kwestie van zeer lange adem. De keiretsu, de befaamde netwerken, zijn moeilijk te doorgronden. Er zal eerst moeten worden gewerkt aan de juiste introductie bij de juiste mensen en partijen. Zij moeten de referentiebronnen worden voor de latere klanten. Ook regionale en plaatselijke overheden mogen hierbij niet over het hoofd worden gezien.

< SIZE=1>Bron: journal of world business, herfst 2000<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in