Overslaan en naar de inhoud gaan

Logo Rode Kruis mag in film blijven

Het logo van het Rode Kruis mag in de Nederlandse film Ja Zuster, Nee Zuster zichtbaar blijven. De film kan in de Nederlandse bioscopen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit heeft het Nederlandse Rode Kruis vrijdag bekendgemaakt na het sluiten van een overeenkomst met filmproducent Bos Bros. Ja Zuster, Nee Zuster mag in de originele versie worden vertoond als er een filmpje aan voorafgaat dat het publiek informeert over het oneigenlijke gebruik van het Rode Kruis in de film, waarin Loes Luca de hoofdrol vertolkt. De organisatie had de producent eerder erop gewezen dat het gebruik van het Rode-Kruislogo onrechtmatig was. In de film, gebaseerd op de tv-serie geschreven door Annie M.G. Schmidt, wordt veelvuldig gebruik gemaakt van het teken op zusteruniformen, kleding en vlaggen. ‘De enige andere optie was geweest om de hele film opnieuw te maken', aldus een woordvoerder van distributeur Warner Bros. In het publiciteitsmateriaal wordt het Rode Kruis vervangen door een blauw kruis. De distributeur kan niet zeggen hoeveel geld er is gemoeid met de aanpassing van de publiciteitscampagne. Het Rode Kruis is een internationaal beschermd teken dat in tijd van oorlog wordt gebruikt als symbool voor de bescherming van slachtoffers en hulpverleners. In tijd van vrede is gebruik van het embleem in Nederland alleen weggelegd voor het Nederlandse Rode Kruis en door de Nederlandse overheid (ANP).

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in